מיוקרדיטיס לאחר חיסון מודרנה לקורונה שכיח יותר מלאחר חיסון פייזר (JAMA Cardiology)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מחקר חדש על דלקת שריר הלב לאחר חיסון COVID-19 שפורסם ב- JAMA Cardiologyמראה סיכון מוגבר הן בחיסון פייזר והן בחיסון מודרנה בגברים צעירים, ומראה כי הסיכון גבוה יותר ב-Moderna מאשר בחיסון Pfizer. המחקר גם מצביע לראשונה על כך שאצל גברים צעירים בגילאי 16 עד 24 שנים, הסיכון לדלקת שריר הלב לאחר חיסון עם חיסון פייזר או מודרנה גבוה מהסיכון לדלקת שריר הלב לאחר זיהום ב-COVID-19.

המחקר כלל נתונים על 23.1 מיליון תושבים בארבע מדינות סקנדינביות – דנמרק, פינלנד, נורבגיה ושוודיה – 74% מהם קיבלו שתי מנות חיסון ו-7% מהם קיבלו מנה אחת. על ידי קישור נתונים ממרשם בריאות ארצי על שיעורי חיסונים וזיהומים ב-COVID-19 ואבחוני מיוקרדיטיס, הצליחו החוקרים להעריך את הסיכון לדלקת שריר הלב לפי סוג חיסון, מספר מינון החיסון, מין וגיל.

התוצאות מאשרות כי הסיכון לדלקת שריר הלב לאחר חיסוני COVID-19 הוא הגבוה ביותר בגברים צעירים בגילאי 16 עד 24 לאחר המנה השנייה. עבור גברים בקבוצת גיל זו שקיבלו שתי מנות של אותו חיסון, הנתונים היו תואמים, עם בין ארבעה לשבעה אירועי מיוקרדיטיס עודפים ב-28 ימים לכל 100,000 אנשים לאחר המנה השנייה של חיסון פייזר, ובין תשעה ל-28 לכל 100,000 אנשים לאחר המנה השנייה של חיסון מודרנה. לאחר בחינת הנתונים הללו, הרשות הרגולטורית השוודית כבר לא ממליצה להשתמש בחיסון Moderna לאנשים מתחת לגיל 30. החוקרים מדווחים כי הממצא שלהם לגבי סיכון גבוה יותר לדלקת שריר הלב לאחר חיסון מודרנה מאשר לאחר חיסון פייזר בגברים צעירים עולה בקנה אחד עם נתונים מקנדה, צרפת, בריטניה וארה”ב. אבל, הם מציינים שבהשוואה למחקרים קודמים, למחקר הנוכחי היה היתרון של נתונים שנותחו על פי פרוטוקול משותף מארבע מדינות שונות והראו כיוונים דומים של אסוציאציות, למרות הבדלים ניכרים ברמות ההידבקות ב-COVID-19. בפעם הראשונה, הנתונים הסקנדינביים מצביעים גם על סיכון גבוה יותר לדלקת שריר הלב לאחר חיסון COVID-19 עם חיסוני Pfizer ו-Moderna כאחד מאשר לאחר זיהום COVID-19 בקרב גברים צעירים בני 16 עד 24 שנים. למרות שמחקרים קודמים הראו שלגברים בקבוצת גיל זו יש את הסיכון הגבוה ביותר לדלקת שריר הלב לאחר חיסון, תמיד הוצע כי הסיכון לאחר חיסון נמוך מהסיכון לאחר ההדבקה, הנתונים הסקנדינביים מראים אחרת עבור קבוצת גיל זו.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב- JAMA Cardiology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה