טיפול בנזעי חשמל מפחית סיכון אובדנות בחולים מאושפזים עם דיכאון (Lancet Psychiatry)

מנתונים שפורסמו בכתב העת The Lancet Psychiatry עולה כי טיפול בנזעי חשמל מפחית משמעותית את הסיכון לתמותה עקב מעשה עובדני בקרב חולים מאושפזים עם דיכאון בשנה לאחר השחרור מבית החולים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול בנזעי חשמל מהווה את אחד הכלים היעילים ביותר לטיפול בדיכאון. מהעדויות בספרות עולה כי הטיפול מוביל לנסיגה של התסמינים בלמעלה מ-60% מהחולים.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הסיכון לתמותה עקב מעשה אובדני לאחר אשפוז פסיכיאטרי בחולים עם דיכאון בעקבות טיפול בנזעי חשמל, בהשוואה לחולים שלא קיבלו טיפול בנגעי חשמל.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל נתונים אודות 67,327 אשפוזים פסיכיאטריים (27,231 גברים; גיל ממוצע של 45.1 שנים) של מבוגרים עם דיכאון אשר אושפזו לבית חולים באונטריו, קנדה, למשך למעלה משלושה ימים בתקופה שבין תחילת אפריל בשנת 2007 ועד סוף שנת 2017.

התוצא העיקרי היה תמותה עקב מעשה אובדני על-סמך הרשומות הרפואיות בתוך שנה אחת מהשחרור מבית החולים. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון הספציפי בחולים לאחר טיפול בנזעי חשמל ואלו שלא קיבלו טיפול זה. תוצאים משניים כללו תמותה שאינה עקב מעשה אובדני ותמותה מכל-סיבה.

מבין החולים שנכללו במחקר, 4,982 חולים נחשפו לטיפול בנזעי חשמל ו-62,345 לא קיבלו טיפול זה. מהתוצאות עלה כי טיפול בנזעי חשמל לווה בסיכון מופחת משמעותית לתמותה עקב מעשה אובדני (יחס סיכון של 0.53, רווח בר-סמך 95% של 0.31-0.92) וכן לווה בסיכון מופחת משמעותית לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 0.75, רווח בר-סמך 95% של 0.58-0.97), אך ללא השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה שאינה עקב מעשה אובדני.

ממצאי המחקר תומכים בחשיבות הטיפול בנזעי חשמל ומעידים כי אמצעי זה עשוי להוות טיפול מציל חיים בחולים עם דיכאון חמור.

Lancet Psychiatry, 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה