תינוקות לאימהות שחוסנו במהלך ההיריון זוכים להגנה טובה יותר מפני מחלה חמורה על-רקע COVID-19 (מתוך N Engl J Med) והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

אישה בהריון

מנתונים שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולה כי תינוקות מתחת לגיל שישה חודשים זכו להגנה טובה יותר מפני סיבוכים חמורים של COVID-19 במידה ואימם קיבלה שתי מנות חיסון כנגד הנגיף במהלך ההיריון. החוקרים כותבים כי חיסון אימהי במהלך ההיריון הפחית את הסיכון של התינוקות לאשפוז על-רקע COVID-19 בהיקף של למעלה מ-50%.

 

החוקרים התמקדו בתינוקות מתחת לגיל 6 חודשים עם תסמינים, אשר אושפזו בשל COVID-19 ובתינוקות שאושפזו ללא COVID-19. מדגם המחקר כלל 1,049 תינוקות בין תחילת יולי בשנת 2021 ועד 8 במרץ בשנת 2022 – 537 תינוקות שאושפזו עם COVID-19 ו-512 ביקורות ללא COVID-19.

 

מהנתונים עולה כי היעילות של החיסון במהלך היריון כנגד אשפוזים של התינוקות על-רקע COVID-19 עמדה על 52%, אך השיעור הנ”ל השתנה בתלות בווריאנט הדומיננטי. לדוגמא, במהלך גל דלתא, היעילות עמדה על 80% ובמהלך גל אומיקרון עמדה על 38% בלבד.

 

היעילות השתנתה גם בתלות בשלב ההיריון בו ניתן החיסון כנגד הנגיף. כאשר הנשים קיבלו את החיסון במהלך 20 השבועות הראשונים להיריון, היעילות עמדה על 38%. כאשר קבלת החיסון לאחר מכן לוותה ביעילות של 69%.

 

החוקרים כותבים כי קביעת התזמון המושלם למתן החיסון הינה סוגיה קשה מאחר ואל מול הרצון להשיג את ההגנה הטובה ביותר עבור התינוק, יש לקחת בחשבון את הסיכון הכרוך לאם בדחיית החיסון. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם מנת דחף הניתנת בשלב מאוחר יותר של ההיריון תגביר את ההגנה לה זוכה התינוק.

 

N Engl J Med, 2022

 

הערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

מחקר זה מצא כי חיסון הנשים היולדות במהלך ההריון (ובמיוחד לקראת סופו) מעניק לילדיהם הגנה כנגד ה-Covid-19 עד לחצי שנה לאחר הלידה. זהו הגיל שבו עדיין לא ניתן לחסן אותם עדיין. הרי ה-FDA אישר את החיסון החל מגיל 6 חודשים. ההגנה שהחיסון נותן היתה הן בהדבקה והן באישפוז כתוצאה מסיבוכי הקורונה. ובמבט רחב יותר, ניתן לשקול לתת לאם חיסונים שונים כדי להגן על הילוד (כפי שכבר נעשה עם שעלת, RSV  וכו’)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה