האם טיפול במעכבי TNF בחולים עם Ankylosing Spondylitis מגן מפני התפתחות מחלת אלצהיימר? (Pharmacological Research)

במאמר שפורסם בכתב העת Pharmacological Research מדווחים חוקרים מישראל על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למרות שאבחנה של Ankylosing Spondylitis מלווה בשיעורים גבוהים יותר של מחלת אלצהיימר, בקרב חולים המטופלים במעכבי TNF סיכון מופחת להפרעה הנוירולוגית.

ברקע למחקר מסבירים דר’ עבדאללה ותד מהמרכז הרפואי שיבא בתל השומר כי אין מידע רב אודות התחלואה הנוירולוגית בחולים עם Ankylosing Spondylitis. להערכת הקשר בין המחלה הריאומטית ובין מגוון הפרעות נוירולוגיות, החוקרים השלימו מחקר חתך רטרוספקטיבי על-בסיס הנתונים של שירותי בריאות כללית והתאימו לחולים עם Ankylosing Spondylitis ביקורות תואמות בגיל ומין. בנוסף, החוקרים בחנו את ההשפעה של טיפול ביולוגי לעומת טיפולים קונבנציונאליים בחולים אלו.

לכל חולה התאימו החוקרים 5 ביקורות ותוצאי הסיום שנבחנו כללו את שיעורי הימצאות מחלת אלצהיימר, מחלת פרקינסון וטרשת נפוצה. החוקרים בחנו גם את ההשפעה של טיפולים ביולוגיים, כולל מעכבי TNF, על שיעורי הימצאות מחלות אלו.

המחקר כלל 4,082 חולים עם Ankylosing Spondylitis ו-20,397 ביקורות תואמות בגיל ומין. מהנתונים עולה כי המחלה הריאומטית לוותה בסיכון גבוה יותר למחלת אלצהיימר (יחס סיכויים של 1.46, רווח בר-סמך 95% של 1.13-1.87), אפילפסיה (יחס סיכויים של 2.33, רווח בר-סמך 95% של 1.75-3.09) ומחלת פרקינסון (יחס סיכויים של 2.75, רווח בר-סמך 95% של 2.04-3.72). לא תועד קשר מובהק סטטיסטית בין אבחנה של Ankylosing Spondylitis ובין טרשת נפוצה. בנוסף, בחולים עם המחלה הריאומטית שטופלו במעכבי TNF תועד סיכון נמוך יותר להתפתחות מחלת אלצהיימר (יחס סיכויים של 0.1, רווח בר-סמך 95% של 0.01-0.74).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מדגימים לראשונה קשר בין Ankylosing Spondylitis ובין מחלות נוירולוגיות, כולל מחלת אלצהיימר, אפילפסיה ומחלת פרקינסון, אך ללא קשר עם טרשת נפוצה. יתרה מזאת, מהנתונים עולה כי בחולים המטופלים במעכבי TNF, אך לא באלו תחת טיפול קונבנציונאלי, תועדו שיעורים נמוכים יותר של מחלת אלצהיימר.

Pharmacological Research, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה