ההשפעה של צריכה מתונה של בירה על אוסטיאופורוזיס בנשים זמן קצר לאחר מנופאוזה (Front Nutr)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Nutrition מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לצריכת בירה, עם או ללא אתנול, אין השפעה מגנה מפני אובדן עצם בנשים זמן קצר לאחר-מנופאוזה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אוסטיאופורוזיס הינה מחלת עצם מתקדמת המתאפיינת בצפיפות עצם נמוכה והידרדרות במיקרו-ארכיטקטורה של רקמת העצם, עם עליה בשבריריות העצם וסיכון מוגבר לשברים. גורם סיכון ידוע היטב לאובדן עצם הינו מצב לאחר-מנופאוזה. לצריכת בירה עשויה להיות השפעה מגנה מפני אוסטיאופורוזיס הודות לתכולת סיליקון, פוליפנולים ואתנול, כאשר צריכה מתונה עשויה לסייע בהפחתת אובדן עצם בנשים לאחר-מנופאוזה.

החוקרים השלימו מחקר התערבות מבוקר בן שנתיים במטרה לבחון אם צריכה מתונה של בירה עם או ללא אלכוהול עשויה להגן על רקמת העצם. מדגם המחקר כלל 31 נשים אשר חולקו לשלוש קבוצות: 15 צרכו בירה עם אלכוהול (330 מ”ל ביום), 6 משתתפים צרכו בירה ללא אלכוהול (660 מ”ל ביום), כאשר 10 משתתפים בקבוצת הביקורת נמנעו כליל מצריכת אלכוהול.

בתחילת המחקר ובביקורי מעקב חוזרים נלקחו דגימות דם ושתן להערכת מדדים ביוכימיים, כאשר החוקרים אספו גם נתונים אודות היסטוריה רפואית, הרגלי תזונה ופעילות גופנית. בדיקת DEXA (או Dual-Energy X-Ray Absorptiometry) שימש להערכת צפיפות העצם ומסת עצם טרבקולרית. סמני יצירת עצם, כולל BAP (או Bone Alkaline Phosphatase) ו-P1NP (N-Propeptide of type I Collagen) וסמני ספיגת עצם, כולל NTX (N-telopeptide of Type I Collagen) ו-CTX (או C-Telopeptide of type I Collagen) נקבעו כל שנה.

מהתוצאות לאחר שנתיים של התערבות עולה כי בקבוצת המשתתפים שצרכו בירה עם אלכוהול ובאלו שצרכו בירה ללא אלכוהול תועדה עליה בסמני יצירת עצם בהשוואה לקבוצת הביקורת, אך לא תוארו הבדלים משמעותיים בצפיפות העצם או מסת עצם טרבקולרית בין שלוש הקבוצות לאורך תקופת המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי לצריכת בירה מתונה אין השפעה מגנה מפני אובדן עצם בנשים זמן קצר לאחר מנופאוזה.

 

Front Nutr, Nov 15, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה