ממצא אקראי של הסתיידות עורקית בשד בבדיקות סקר מלווה בסיכון מוגבר למחלת עורקים כלילית ואירוע מוחי (Menopause)

ממצא אקראי של הסתיידות עורקית בשד במהלך בדיקות סקר ממוגרפיה מלווה בסיכון מוגבר משמעותית להתפתחות מחלת עורקים כלילית ואירוע מוחי לאחר עשר שנות מעקב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Menopause.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם נוכחות הסתיידות עורקית בשד שזוהתה באופן אקראי בבדיקת ממוגרפיה שגרתית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים לאחר עשר שנות מעקב.

מחקר העוקבה הפרוספקטיבי כלל נשים שפנו לבדיקות סקר ממוגרפיה, כאשר החוקרים אספו נתונים אודות היסטוריה של מחלות לב וכלי דם וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם בתחילת המחקר. בדיקות ממוגרפיה נבחנו לנוכחות או העדר הסתיידות עורקית בשד. המשתתפות השלימו שאלונים עשר שנים לאחר תחילת המחקר ועברו הערכה להתפתחות מחלות לב וכלי דם, כולל מחלת עורקים כלילית ואירוע מוחי, כמו גם גורמי סיכון למחלות קרדיווסקולאריות.

מבין 1,995 חולים שנכללו במחקר, נתוני מעקב מלאים לאחר עשר שנים היו זמינים אודות 1,039 נשים; מבין אלו, ב-114 נשים (11%) תועדה הסתיידות עורקית בשד וב-925 נשים (89%) לא תועד ממצא זה בתחילת המחקר. לאחר תקנון לגיל, בנשים עם עדות להסתיידות עורקית בשד תועד סיכון מוגבר להתפתחות מחלת עורקים כלילית (יחס סיכויים של 3.14, p<0.001), בהשוואה לנשים ללא הסתיידות זו לאחר 10 שנות מעקב. לאחר תקנון לגיל, בנשים עם עדות להסתיידות עורקית בשד תועד סיכון גבוה פי חמש לאירוע מוחי (יחס סיכויים של 5.10, רווח בר-סמך 95% של 1.82-14.30) לאחר 10 שנים, בהשוואה לנשים ללא הסתיידות דומה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים גדולים ופרוספקטיביים לאישור החשיבות של הסתיידות עורקית בשד כגורם המנבא אירועים קרדיווסקולאריים בעתיד ואת המשמעות של ממצא זה בהערכת הסיכון של נשים למחלות לב וכלי דם.

Menopause, Dec 1, 2022

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה