ההשפעה של ניתוח מעקף קיבה על רמות נוגדי-דיכאון בדם (Obes Surg)

במאמר שפורסם בכתב העת Obesity Surgery מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ניתוח מעקף קיבה מלווה בירידה בריכוז נוגדי-דיכאון בדם. הם מוסיפים כי ניטור רמת תרופה בדם לפני ואחרי ניתוח מעקף קיבה, בנוסף למעקב הדוק אחר תסמינים פסיכיאטריים, עשוי לסייע בהתאמה הטיפול בנוגדי-דיכאון בחולים לאחר ניתוח בריאטרי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוח מעקף קיבה כולל שינויים במערכת העיכול המובילים לשינויים בספיגה. בקרב חולים עם השמנת-יתר שכיחות גבוהה יותר של דיכאון ולעיתים קרובות הם מטופלים בנוגדי-דיכאון. שינויים משנית לניתוח מעקף קיבה עשויים לשנות את הזמינות הביולוגית של תרופות ולהוביל לריכוזים תת-תרפויטיים בדם, עם סיכון מוגבר להחמרת דיכאון.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את רמות נוגדי-דיכאון בפלזמה לפני ואחרי ניתוחי מעקף קיבה.

סדרת המקרים כללה מטופלים בהם הושלמה הערכת רמות שפל של נוגדי-דיכאון בדם לאורך שנה אחת לפני ואחרי ניתוח מעקף קיבה. החוקרים כללו במחקר הנוכחי רק נוגדי-דיכאון שניתנו לשלושה חולים ומעלה.

מדגם המחקר כלל 13 משתתפים (12 נשים, גיל חציוני של 44 שנים) עם מדד מסת גוף חציוני של 41.3 ק”ג/מ2 טרם ההתערבות. שני חולים טופלו במקביל ב-Fluoxetine ו-Trazodone; יתר החולים טופלו כולם בתכשיר נוגד-דיכאון יחיד.

ניטור רמות תרופה בדם היה זמין עבור 3 מטופלים ב-Duloxetine, 4 מטופלים ב-Escitalopram, 4 מטופלים ב-Fluoxetine ו-4 מטופלים ב-Trazodone לפני ניתוח מעקף קיבה (חציון של 4.7 שבועות) ולאחר הניתוח הבריאטרי (חציון של 21.3 שבועות).

בהשוואה למצב טרם ההתערבות הבריאטרית, החוקרים מדווחים על חציון ירידה ברמות שפל מתוקנות למינון של 33% עם Duloxetine (רווח בר-סמך 95% של 47%- עד 23%-), ירידה של 43% עם Escitalopram (רווח בר-סמך 95% של 51%- עד 31%-), ירידה של 9% בריכוזי Fluoxetine (רווח בר-סמך 95% של 20%- עד 0.2%%-) וירידה של 16% בריכוזי Trazodone בדם (רווח בר-סמך 95% של 29%- עד 0.3%).

ממצאי המחקר מדגישים את הצורך במחקרים פרוספקטיביים להערכת העדויות הקליניות אודות ניטור רמות תרופה בדם בחולים לאחר ניתוח בריאטרי הנוטלים תרופות נוגדות-דיכאון.

Obes Surg. 2023 Mar 22

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה