דום נשימה בשינה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים עם מחלת כליות סופנית (J Investig Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Investigative Medicine מדווחים חוקרים מארצות הברית על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי דום נשימה חסימתי בשינה ודום נשימה מרכזי בשינה מלווים בסיכון מוגבר לתמותה בקרב חולים עם מחלת כליות כסופנית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דום נשימה בשינה מופיעה בשכיחות גבוהה בחולים עם מחלת כליות בשלב סופני. עם זאת, אין נתונים אודות ההשפעה של דום נשימה בשינה על הסיכון לתמותה בחולים אלו. 

מחקר זה בחן את הקשר בין דום נשימה בשינה ובין הסיכון לתמותה בחולים עם מחלת כליות סופנית על סמך נתוני United States Renal Data System לזיהוי חולים בגילאי 18-100 שנים עם מחלת כליות סופנית, אשר החלו טיפול דיאליזה בין 2005 ו-2013. האבחנה של דום נשימה בשינה ומחלות רקע נקבעה על-בסיס קודי ICD-9 ומשתנים דמוגרפיים נאספו ממאגר Centers for Medicare and Medicaid Services Form-2728.

מביון 858,131 משתתפים שענו על קריטריוני ההכללה במחקר, 587 אובחנו עם דום נשימה מרכזי בשינה ו-22,724 אובחנו עם דום נשימה חסימתי בשינה.

מדגם החולים עם דום נשימה בשינה היה צעיר יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של גברים ולבנים, בהשוואה לחולים ללא דום נשימה בשינה, לצד שיעור גבוה יותר של עישון וצריכת אלכוהול, יתר לחץ דם, אי-ספיקת לב וסוכרת.

מניתוח הנתונים עלה כי הן דום נשימה מרכזי בשינה (יחס סיכון מתוקן של 1.42, רווח בר-סמך 95% של 1.29-1.56) והן דום נשימה חסימתי בשינה (יחס סיכון מתוקן של 1.35, רווח בר-סמך 95% של 1.32-1.37) לוו בסיכון מוגבר לתמותה.

משתנים אחרים שנקשרו עם סיכון מוגבר לתמותה בחולים עם מחלת כליות סופנית כללו גיל, התחלת דיאליזה עם צנתר או גרפט, שתיית אלכוהול, יתר לחץ דם ומחלות לב וכלי דם. גורמים שנקשרו עם סיכון מופחת לתמותה בחולים אלו כללו מין נקבה, רקע היספאני, אבחנה של אי-ספיקת לב או סוכרת והתפתחות מחלת כליות סופנית משנית לגלומרולונפריטיס או מחלת כליות פוליציסטיות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור הממצאים המעידים על סיכון מוגבר לתמותה בחולים עם מחלת כליות סופנית ואבחנה של דום נשימה חסימתי בשינה או דום נשימה מרכזי בשינה, אבחנה מוקדמת של דום נשימה בשינה וטיפול הולם עשויים להוביל לשיפור ההישרדות באוכלוסיית חולים זו.

J Investig Med, March 21, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה