אלרגיה

מומחים קובעים: יש להימנע משימוש בנוגדי-גודש להקלה על צינון בילדים מתחת לגיל שש שנים (BMJ)

שפעת

למרות שהצטננות חולפת מעצמה, לעיתים קרובות משתמשים בנוגדי-גודש להקלה על התסמינים. עם זאת, בסקירה שפורסמה בכתב העת BMJ קובעים מומחים כי אין לטפל בנוגדי-גודש בילדים מתחת לגיל שש שנים ומוסיפים כי יש לנקוט משנה זהירות עם טיפול זה בילדים מתחת לגיל 12 שנים.

במסגרת הסקירה בחנו החוקרים את העדויות אודות מגוון תכשירים הנמכרים ללא-מרשם רופא להקלה על תסמינים משנית לזיהומים נפוצים בדרכי הנשימה העליונות.

בקרב מבוגרים, הם בחנו סקירות Cochrane שכללו טיפולים דוגמת נוגדי-גודש, אנטי-היסטמינים, משככי כאבים, קורטיקוסטרואידים במתן תוך-אפי, עשבי מרפא וויטמינים ומינראלים (אבץ) להקלה על התקררות. סקירה אחת מצאה כי אנטי-היסטמינים המלווים בטשטוש הקלו על נזלת והתעטשויות, בהשוואה לפלסבו, אך לא הקלו על גודש אפי, כאשר מטופלים רבים דיווחו כי הטיפול גרם לטשטוש.

ההשפעות של אנטי-היסטמינים שלא גרמו לטשטוש במבוגרים לא היו ברורות ולא זוהתה השפעה על נזלת או התעטשויות. כמו כן, לא זוהתה עליה בסיכון לאירועים חריגים במבוגרים, בהשוואה לפלסבו.

עם זאת, בילדים קטנים, המצב היה יותר בעייתי מאחר וחסרים נתונים קליניים. בילדים מתחת לגיל 12 תתכן השכיחות הגבוהה ביותר של זיהומים בדרכי נשימה והחוקרים מדגישים אין נתוני יעילות ובטיחות אודות אוכלוסיה זו.

סקירת Cochrane אחת זיהתה עדויות באיכות נמוכה לפיהן שטיפות מי מלח או טיפות מי מלח עשויות להיות יעילות ובטוחות בילדים קטנים, בעוד שמספר מחקרים קטנים דיווחו על תוצאות סותרות לטיפול בנוגדי-גודש ואנטי-היסטמינים על תסמינים נזאליים ובטיחות בילדים. למרות שחלק מהתכשירים המכילים נוגדי-גודש עשויים להביא לשיפור בתסמינים הנזאליים בילדים, הבטיחות של טיפולים אלו אינה ברורה, בפרט בילדים קטנים.

הן בילדים והן במבוגרים, התכשירים הנפוצים לשימוש, הנמכרים ללא מרשם רופא, או הטיפולים הביתיים, דוגמת אוויר מחומם, משככי כאבים, שמן אקליפטוס, או אכיניצאה, לא נתמכו על-ידי עדויות, אם כי טבליות אבץ קיצרו את משך התסמינים, אך לא הקלו על חומרת תסמינים במבוגרים.

הכותבים מדגישים כי על ההורים להיות מודעים אודות המהלך הטבעי של הצטננות ולחנך אותם באשר לסימני האזהרה הדורשים הערכת רופא. חשוב לציין כי הסקירה התמקדה בתועלת של טיפולים על תסמינים נזאליים מטרידים, דוגמת גודש ונזלת.

BMJ. Published online October 10, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה