אלרגיה

האם תהליכים דלקתיים בזמן הריון מעלים את הסיכון לאסתמה בצאצא? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAAAI)

מנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Allergy, Asthma & Immunology עולה כי מדדי CRP (C-Reactive Protein) מוגברים בשלב מוקדם ומאוחר של ההיריון עשויים להביא לעליה בסיכון לאסתמה בצאצא.

החוקרים ביקשו לבחון את ההשערה כי גורמים מסוימים לפני הלידה עשויים להשפיע על הסיכון לאסתמה בילדות בצאצא. מטרתם הייתה לזהות גורמים הפיכים העלולים להעלות את הסיכון למחלות אלרגיות בילדים עוד בחיים העובריים.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Vitamin D Antenatal Asthma Reduction Trial ואספו מידע אודות 523 זוגות אם-ילד. עוד נאספו נתונים אודות מדידות רמות CRP במהלך הטרימסטר הראשון והשלישי ובדיקות גנוטיפ של שני וריאנטים גנטיים rs1417938 ו-rs1205 הקשורים עם רמות CRP מוגברות.

במחקר נבחנו דיווחי הורים על אבחנת רופא של אסתמה, אקזמה ונזלת אלרגית מהלידה ועד גיל שש שנים.

מהנתונים עולה סיכון מוגבר לאסתמה בילדות על-רקע רמות CRP מוגברות בטרימסטר הראשון (יחס סיכויים של 1.26, רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.54) והשלישי (יחס סיכויים של 1.52, רווח בר-סמך 95% של 1.22-1.91). עוד מתואר כי עליה ברמות CRP מהטרימסטר הראשון לשלישי עמדה בקורלציה עם סיכון מוגבר לאסתמה (יחס סיכויים של 2.27, רווח בר-סמך 95% של 1.4-3.71).

מהנתונים עולה כי ישנה חשיבות רבה לבריאות האם על בריאות הצאצא. ברמה מולקולארית/תאית, עליה ב-CRP עשויה לעודד התפתחות דלקת מסוג 2, כפי שהוכח במחקרים קודמים.

למרות שהחוקרים אישרו כי קיים קשר בין הווריאנטים rs1417938 ו-rs1205 ובין רמות CRP, אלו לא ניבאו את הסיכון לאסתמה בילדות.

מהממצאים עולה כי ייתכן ותהיה תועלת לצעדים להפחתת הדלקת וכך להפחית את הסיכון לאסתמה בצאצאים, כולל הקפדה על מדד מסת גוף תקין לפני-הריון, דיאטה עתירת פירות וירקות, הפסקת עישון והקפדה על איזון אסתמה. החוקרים מציינים כי השמנה, דיאטה עתירת מזון מטוגן או בשר אדום, עישון ואסתמה הינם כולם גורמים המעלים את מדדי הדלקת.

בשלב זה בוחנים החוקרים את ההשפעה של גורמים לפני ואחרי ההיריון על הרכב המיקרוביום של מערכת העיכול והסיכון לאסתמה בצאצאים.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAAAI

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה