אלרגיה

שכיחות מוגברת של מחלת צליאק בחולים עם JIA (מתוך Pediatric Rheumatology)

 בחולים עם JIA (Juvenile Idiopathic Arthritis) שכיחות גבוהה יותר של מחלת צליאק, בהשוואה לאלו ללא המחלה הריאומטית, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Pediatric Rheumatology.

 במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין מחלת צליאק ו-JIA במטרה לזהות גורמי סיכון משותפים, העשויים לסייע בזיהוי חולים בסיכון מוגבר בהם יש מקום לבדיקות ממוקדות.

 להערכת השכיחות של מחלת צליאק באוכלוסיית חולים עם JIA, החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי ובחנו את כל הרשומות הרפואיות של חולים עם אבחנה של JIA במרכז יחיד בין ינואר 2001 ועד יוני 2019. כל החולים שנכללו במחקר עברו בדיקות סקר למחלת צליאק, כמו גם הערכה להתקדמות מחלה כל 3-6 חודשים.

 הערכת פעילות המחלה התבססה על ספירת מפרקים פעילים, נוקשות בוקר ומדדי דלקת. בדיקות סקר למחלת צליאק הושלמו באופן שיטתי ע”י מדידת רמות נוגדני IgA כנגד Tissue Transglutaminase בעת אבחנת JIA, כמו גם כל שנה לאחר האבחנה הראשונית. כאשר החולים זוהו כלוקים במחלת צליאק, החוקרים אספו נתונים אודות גיל בעת האבחנה, רמות נוגדנים כנגד Tissue Transglutaminase וכנגד Endomysium, דו”ח פתולוגי של דגימות ממעי דק ופרופיל HLA (Human Leukocyte Antigen).

 מדגם המחקר כלל 329 חולים עם JIA, כאשר 8 מהם אובחנו עם צליאק, כך ששיעורי הימצאות מחלת צליאק עמדו על 2.4% באוכלוסייה זו, בהשוואה ל-0.93% באוכלוסייה הכללית באיטליה (P<0.05). היסטוריה משפחתית של מחלות אוטואימוניות תועדה ב- 87.5% מהחולים עם שתי המחלות, בהשוואה ל-45.8% מאלו ללא מחלת צליאק (P<0.05).

 בסיכומו של דבר, 87.5% מהחולים עם JIA ומחלת צליאק נדרשו לטיפול ביולוגי ו-DMARD, זאת בהשוואה ל-36.4% מהחולים ללא מחלת צליאק (p<0.05).

 ממצאים אלו מדגישים את החשיבות של בדיקות סקר למחלת צליאק בקרב ילדים עם JIA. החשיבות גדולה עוד יותר לנוכח הממצאים לפיהם המהלך הקליני של JIA אגרסיבי יותר בחולים עם אבחנה נלווית של מחלת צליאק, אשר לעיתים קרובות נדרשים להגברת עצימות הטיפול.

 

Pediatric Rheumatology 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה