אלרגיה

טיפול יומי ב-Tiotropium משפר תפקודי ריאתי אך לא משפיע על תדירות התלקחויות בחולים עם ברונכיאקטזיות (Eur Respir J)

טיפול יומי ב- Tiotropium(ספיריבה) הוביל לשיפור תפקוד ריאתי אך לא הפחית את תדירות ההתלקחויות לאורך שישה חודשים בחולים עם ברונכיאקטזיות יציבות, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת European Respiratory Journal.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Tiotropium מצוי מזה בשימוש למעלה מ-15 שנים לטיפול במחלת ריאות חסימתית כרונית, כאשר באוכלוסייה זו הטיפול הוכח כיעיל מאוד בשיפור התסמינים, התלקחויות, איכות החיים, תפקוד ריאתי וייתכן אף הישרדות, הודות לשיפור הרחבת דרכי אוויר והפחתת ניפוח-יתר ריאתי. למרות שבמעל 40% מהחולים עם ברונכיאקטזיות ישנה עדות לחסימת זרימת אוויר, אין מחקרים להערכת Tiotropium בחולים עם ברונכיאקטזיות.

המחקר האקראי, מבוקר-פלסבו, כלל 90 מבוגרים עם ברונכיאקטזיות יציבות משלושה בתי חולים בניו-זילנד. החולים חולקו באקראי לקבלת Tiotropium במינון 18 מק”ג כל יום למשך שישה חודשים ולאחר מכן שישה חודשי פלסבו (44 חולים, גיל ממוצע של 62 שנים, 27% גברים) או להיפך (46 חולים, גיל ממוצע של 59.3 שנים, 48% גברים) עם הפסקת ביניים בת ארבעה שבועות בשתי הקבוצות. 85 חולים השלימו את שני מחזורי הטיפול.

התוצא העיקרי היה שיעור ההתלקחויות במהלך ששת חודשי הטיפול.

שיעור ההתלקחויות עמד על 2.17 אירועים בשנה בזרוע Tiotropium לעומת 2.27 אירועים בשנה בזרוע הפלסבו (סיכון יחסי של 0.96, p=0.77). בהשוואה לפלסבו, הטיפול ב- Tiotropium שיפר את מדד FEV1 לפני מתן מרחיבי סמפונות ב-58 מ”ל (P=0.002), כאשר החוקרים קוראים לבחון את החשיבות הקלינית של שיפור בדרגה זו.

אירועים חריגים דווחו בשיעורים דומים בזרוע הטיפול ב- Tiotropium ובזרוע הפלסבו, כאשר אירועים נשימתיים היו הנפוצים ביותר ודווחו ב-47% ו-49% מהחולים, בהתאמה.

החוקרים כותבים כי למרות שאינם ממליצים על מתן Tiotropium באופן שגרתי בחולים עם ברונכיאקטזיות, ניתן לשקול ניסיון טיפול בתכשיר זה בחולים עם תסמינים ממושכים דוגמת קוצר נשימה, שיעול וייצור כיח, מאחר ואפשרויות הטיפול מוגבלות במקרים אלו והסיכון לתופעות לוואי הוא נמוך.

 

Eur Respir J, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה