אלרגיה

סקירת תופעות הלוואי של טיפול ביולוגי בחולים עם סינוסיטיס כרונית עם פוליפים באף (Am J Otolaryngol)

שפעת

במאמר סקירה שפורסם בכתב העת American Journal of Otolaryngology סוקרים הכותבים את תופעות הלוואי האפשריות של טיפול ביולוגי בחולים עם סינוסיטיס כרונית עם פוליפים באף (Chronic Rhinosinusitis with Nasal Polyps, או CRSwNP) וקובעים כי בשורה התחתונה, העדויות בספרות הרפואית תומכות בבטיחות טיפול ביולוגי.

הכותבים מסבירים כי הטיפול בחולים עם סינוסיטיס כרונית עם פוליפים באף הוא מאתגר לאור הישנות המחלה ותופעות לוואי של הטיפול. הן גישות טיפול ניתוחי והן גישות טיפול תרופתי עלולות להשפיע על איכות החיים של החולים. לאחרונה, דווח על תוצאות טובות עם טיפול בנוגדן חד-שבטי בחולים עם סינוסיטיס כרונית, עם דיווחים מוגבלים אודות תופעות הלוואי של הטיפול.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לסקור את הספרות הרפואית וללמוד עוד על הבטיחות ואירועים חריגים הקשורים בטיפול ביולוגי בחולים עם סינוסיטיס כרונית עם פוליפים באף. החוקרים השלימו סקירה שיטתית מקיפה אודות הבטיחות של טיפולים ביולוגיים שונים המשמשים לטיפול במצבים אלו וכללו 13 מחקרים, מהם 12 מחקרים אקראיים ומבוקרים ומחקר חתך אחד עם סך כולל של 2,282 חולים.

שישה מחקרים בחנו את הבטיחות ותופעות לוואי של Dupilumab, שלושה בחנו את Omalizumab, שלושה מחקרים התמקדו ב-Mepolizumab ומחקר אחד בלבד בדק את הבטיחות של Reslizumab.

חלק מהמחקרים דיווחו כי אירועים חריגים היו נפוצים עם תרופות אלו. עם זאת, תופעות הלוואי לא היו ספציפיות וחלפו מעצמן. כאבי ראש, תגובות באתר הזריקה ודלקת גרון היו האירועים החריגים הנפוצים ביותר.

במחקר להערכת הטיפול ב-Dupilumab דווח כי דלקת גרון תועדה בקרוב לרבע מהמטופלים (225 חולים, 22.4%), כאשר אודם תועד ב-9.4% מהחולים, כאבי ראש ב-8.1%, דמם אפי ב-5.1% ואסתמה ב-1.7% מהחולים שקיבלו את הטיפול הביולוגי.

מחקרים להערכת Omalizumab דיווחו על כאבי ראש, דלקת גרון ותגובות באתר הזריקה כתופעות הלוואי הנפוצות ביותר, עם שיעורי הימצאות של 8.1%, 5.9% ו-5.2%, בהתאמה.

במחקרים להערכת Mepolizumab ו-Reslizumab כ-40% מהחולים סבלו מפוליפים/גודש באף, דלקת גרון או זיהומים, ב-15.5% דווח על כאב ראש, 2.2% פיתחו אסתמה ורק 1.1% מהחולים סבלו מדמם אפי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שהעדויות הזמינות בספרות הרפואית תומכות בבטיחות של גישות טיפול ביולוגי, דרושים מחקרים נוספים לאור חוסר-ודאות מסוימת בין המחקרים המדווחים.

 

Am J Otolaryngol, Aug 28, 2022

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה