אלרגיה

ההשפעה של טיפול במקרולידים על שיעורי התמותה בטווח הארוך של חולים שאושפזו ביחידות טיפול נמרץ בשל דלקת ריאות שנרכשה בקהילה (Crit Care)

במאמר שפורסם בכתב העת Critical Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול המבוסס על מקרולידים הפחית בשליש את הסיכון ארוך הטווח לתמותה בקרב חולים שאושפזו ביחידות טיפול נמרץ בשל דלקת ריאות שנרכשה בקהילה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם דלקת ריאות שנרכשה בקהילה שאושפזו ליחידות טיפול נמרץ שיעורי תמותה גבוהים בשלב הזיהום האקוטי ועד עשר שנים לאחר מכן. בקווים המנחים לטיפול בדלקת ריאות שנרכשה בקהילה מומלץ על טיפול מבוסס-מקרולידים. עם זאת, אין נתונים אודות התוצאות ארוכות הטווח של גישת טיפול זה.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע את ההשפעה של טיפול מבוסס-מקרולידים על שיעורי התמותה בטווח הארוך באוכלוסייה זו.

מדגם המחקר כלל חולים בגילאי 16 שנים ומעלה שאושפזו ליחידת טיפול נמרץ בשל דלקת ריאות שנרכשה בקהילה. ניתוח רב-משתני שימש להערכת ההשפעה של טיפול המבוסס על מקרולידים על התמותה לאחר 6 ולאחר 12 חודשים מהאשפוז לבית החולים. עוד השלימו החוקרים ניתוח נתונים ממנו הוצאו חולים עם אבחנה של דלקת ריאות על-רקע Pseudomonas aeruginosa או MRSA, במטרה להתגבר על אפשרות דלקת ריאות שנרכשה על-רקע טיפול רפואי.

מדגם המחקר כלל 3,775 חולים, כאשר 1,154 חולים קיבלו טיפול המבוסס על מקרולידים.

בקבוצת החולים שקיבלה טיפול שאינו מבוסס על מקרולידים תועדו תוצאות קליניות גרועות יותר בטוח הארוך, עם שיעורי תמותה גבוהים יותר לאחר 6 חודשים (31.5% לעומת 39.5%, בהתאמה, P<0.001) ולאחר 12 חודשים (39% לעומת 45.7%, p<0.001).

גורמי הסיכון העיקריים שנקשרו עם הסיכון לתמותה בטווח הארוך כללו מדד CCI (או Charlson Comorbidity Index), מדד SAPS II, הלם ספטי וכשל נשימתי.

טיפול מבוסס-מקרולידים הפחית את הסיכון לתמותה לאחר שישה חודשים (יחס סיכון של 0.69, רווח בר-סמך 95% של 0.60-0.78) והן לאחר שנה אחת (יחס סיכון של 0.72, רווח בר-סמך 95% של 0.64-0.81).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול מבוסס-מקרולידים עשוי להפחית את הסיכון לתמותה בטווח הארוך בחולים שאושפזו ביחידות טיפול נמרץ בשל דלקת ריאות שנרכשה בקהילה.

Crit Care, May 31, 2023

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה