אלרגיה

פעילות גופנית סדירה לאחר אבחנה של COPD עשויה להפחית את הסיכון לסיבוכים ותמותה (Chest)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Chest  עולה כי התחלת פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-מאומצת עשויה להפחית את הסיכון לתמותה והתלקחויות חמורות בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-מאומצת בחולים עם COPD עשויה להשפיע על הבריאות הכללית, כולל הקלה בתסמינים ושיפור איכות החיים. עם זאת, היקף ההשפעה של התחלת פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-מאומצת על תנאי עולם-אמיתי לא נבחנה היטב.

המחקר הנוכחי כלל חולים עם COPD בגילאי 40 שנים ומעלה, אשר לא הקפידו על פעילות גופנית לפני אבחנת מחלת הריאות הכרונית והשלימו לפחות ביקור סקר אחד לפני ואחרי אבחנת מחלת הריאות בין תחילת שנת 2010 ועד סוף שנת 2018. פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-מאומצת הוגדרה כפעילות אירובית מאומצת במשך למעלה מ-20 דקות ביום, לפחות שלושה ימים בשבוע, או פעילות אירובית מתונה מעל 30 דקות ביום לפחות חמישה ימים בשבוע.

התוצא העיקרי היה שיעורי התמותה מכל-סיבה. תוצא הסיום המשני היה ההתלקחות החמורה הראשונית כמרווח זמן עד לאירוע לאחר אבחנת COPD.

הסקירה כללה 110,097 משתתפי מחקר, מהם 27,564 חולים שהגבירו פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-מאומצת ו-82,533 ביקורות. לאחר התאמה, לא תועדו הבדלים בין קבוצת המקרים והביקורות.

יחסי הסיכון המתוקנים לתמותה מכל-סיבה בקרב חולים שהחלו להקפיד על פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-מאומצת בהשוואה לביקורות עמדו על 0.84 (רווח בר-סמך 95% של 0.79-0.89).

בניתוח לפי תתי-קבוצות, בחולים מעל גיל 65 שנים, נשים, מעשנים לשעבר ובחולים עם מדד Charlson Comorbidity Index גבוה יותר תועדה ירידה גדולה יותר בסיכון לתמותה עם הקפדה על פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-מאומצת, בהשוואה לגברים צעירים יותר, אלו שעישנו בהווה או בעבר, או חולים עם מדד Charlson Comorbidity Index נמוך יותר (p<0.05).

במודל מתוקן במלואו, הסיכון להתלקחות חמורה היה נמוך ב-10% בקרב חולים שהחלו להקפיד על פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-מאומצת לאחר אבחנת מחלת הריאות, בהשוואה לביקורות (יחס סיכון מתוקן של 0.90, רווח בר-סמך 95% של 0.87-0.94).

החוקרים מסכמים וכותבים כי התחלת פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-מאומצת עשויה להפחית את הסיכון לתמותה והתלקחויות חמורות בחולים עם COPD, אם כי דרושים מחקרים קליניים נוספים והתערבויות מותאמות אישית.

Chest, Jul 24, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה