אלרגיה

מדד חדש עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לתמותה בחולים עם שחפת ריאתית (Chest)

במאמר שפורסם בכתב העת Chest מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מדד ייעודי להערכת חומרת שחפת ריאתית עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לתמותה של חולים אלו. 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מערכת חיזוי סיכון לתמותה זמינה קלינית בחולים עם שחפת ריאתית עשויה לסייע בשיפור תוצאות הטיפול, אך עד כה לא פורסמו מדדים מדויקים או קלים לחישוב. מטרתם כעת הייתה לפתח מדד פשוט וייעודי להערכת חומרת שחפת ריאתית במטרה לנבא את הסיכון לסיבוכים בחולים אלו.

החוקרים התבססו על נתונים ממחקר פרוספקטיבי קודם שכלל חולים עם אבחנה חדשה של שחפת ריאתית ואלו שימשו כמדגם לפיתוח המדד. חולים במדגם הוולידציה גויסו באופן פרוספקטיבי בין מרץ 2021 ועד ספטמבר 2022.

תוצא הסיום העיקרי היה תמותה באשפוז מכל-סיבה. ניתוח סטטיסטי שימש לפיתוח מודל חיזוי על-בסיס נתונים ממדגם הפיתוח, כאשר כל משתנה במדד זה קיבל ניקוד ספציפי.

מדגם הפיתוח כלל נתונים אודות 252 חולים ומדגם הוולידציה כלל 165 חולים, מהם 39 חולים (15.5%) ו-17 חולים (10.3%), בהתאמה, הלכו לעולמם במהלך האשפוז.

מדד חומרת המחלה (הקרוי AHL) כלל שלושה מדדים קליניים: פעילויות חיי יומיום (ADL; תלות חלקית, נקודה אחת; תלות מלאה, 2 נקודות), היפוקסמיה (H; נקודה אחת) ולימפוציטים (L, פחות מ-720/מיקרוליטר, נקודה אחת).

המדד החדש הדגים יכולה דיסקרימינציה טובה במדגם הפיתוח (C-statistic 0.902) ובמדגם הוולידציה (C-statistics 0.842).

החוקרים סיווגו את המדד לשלוש קבוצות (מדד אפסי, 1-2 נקודות ו-3-4 נקודות), חלוקה אשר הייתה מקבילה לסיכון נמוך (0% ו-1.3%), בינוני (13.5% ו-8.9%,) וגבוה (55.8% ו-39.3%) לתמותה במדגם הפיתוח והוולידציה, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדד AHL להערכת חומרת המחלה הינו מדד קל לחישוב, המסייע בחיזוי הסיכון לתמותה בחולים עם שחפת ריאתית ומאפשר לסווג את החולים לשלוש קבוצות סיכון לתמותה ברמת דיוק גבוהה.

Chest, Sep 16, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה