אלרגיה

הופעה מוקדמת של אקזמה מלווה בסיכון מוגבר לאלרגיות למזון בילדים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAAAI)

eczema אקזמה

הופעה מוקדמת של אקזמה לפני גיל ארבעה חודשים מלווה במספר גדול יותר של אלרגיות למזון בילדים, זאת לצד עליה בסיכון לאסתמה, בהשוואה להופעת אקזמה לאחר גיל שנה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Allergy, Asthma & Immunology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי אקזמה הינה אחד הגורמים המשמעותיים המקדימים הופעת אלרגיה למזון, אך לא ידוע מהם גורמי הסיכון המעלים את הסיכון לאלרגיות למזון בקרב אלו עם אבחנה של אקזמה.

המחקר התבסס על סקרים ממחקר FORWARD, מחקר רב-מרכזי שכלל ילדים לבנים, שחורים והיספאנים וילדים לטיניים עד גיל 12 שנים עם אבחנה של אלרגיה למזון ע”י רופא. מבין 1,107 ילדים שנכללו בניתוח הנתונים, 64% דיווחו על היסטוריה של אקזמה במהלך חייהם.

מהנתונים עולה כי מרבית הילדים דיווחו על התפתחות אקזמה במהלך השנה הראשונה לחייהם: 24.9% אובחנו עם אקזמה בין גיל חודש ושלושה חודשים; 27.7% אובחנו בגילאי 4 עד 6 חודשים; 13.7% פיתחו אקזמה לאחר 7-12 חודשים ו-15.5% פיתחו אקזמה לאחר גיל שנה.

שיעורי אקזמה עמדו על 41.8% בקרב ילדים היספאנים ולטיניים, 60.3% בילדים שחורים ו-70% בילדים לבנים.

מהתוצאות עולה כי הופעת אקזמה לפני גיל ארבעה חודשים לווה במספר גבוה יותר של אלרגיות למזון (יחס סיכויים של 1.14, רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.28) בהשוואה להופעת אקזמה לאחר גיל 12 חודשים.

עוד מדווחים החוקרים כי אקזמה לוותה בסיכון גבוה פי שבע לאסתמה (יחס סיכויים של 7.01, רווח בר-סמך 95% של 4.99-10.06) וסיכון גבוה פי תשע לנזלת אלרגית (יחס סיכויים של 9.42, רווח בר-סמך 95% של 6.85-13.17).

החוקרים הציעו הסבר ביולוגי לקשר בין אלרגיה למזון ואקזמה, כאשר תיארו את העור כמחסום אשר באופן תקין אינו מאפשר לאלרגנים לעבור. עם זאת, בילדים עם אלרגיה ישנה פגיעה במחסום זה ואלרגנים הבאים במגע עם העור יחדרו אותו ויזוהו ע”י תאים דנדריטיים של מערכת החיסון וזו אינה הדרך הנכונה בה תאי מערכת החיסון אמורים לבוא במגע לראשונה עם אלרגן במזון, אשר אמורה להיות בעקבות צריכת מזון. החשיפה לאלרגנים דרך העור מובילה לשרשרת אירועים העשויה להוביל להתפתחות אלרגיה למזון.

החוקרים מסבירים כי ניתן לטפל בצורה יעילה באקזמה באמצעות קרם לחות ותחליבים, אך דרושה תשומת לב רבה יותר למקרים קלים, כאשר אקזמה קלה לעיתים קרובות אינה מדווחת. הם מעלים את האפשרות כי אבחנה וטיפול הולמים באקזמה עשויים לסייע במניעת אלרגיות למזון.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAAAI

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה