כירורגיה לב חזה

אנמיה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים ותמותה בחולים עם פרפור פרוזדורים המופנים להתערבות כלילית מילעורית (Int J Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אנמיה בדרגה בינונית או חמורה מלווה בעליה משמעותית בהיארעות סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ותמותה מכל-סיבה, כמו גם אירועי דמם מג’ורי בחולים עם פרפור פרוזדורים המופנים להתערבות כלילית מילעורית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות הקשר בין אנמיה ובין הסיכון לסיבוכים בחולים עם פרפור פרוזדורים לאחר התערבות כלילית מילעורית. מדגם המחקר כלל חולים עם פרפור פרוזדורים שעברו התערבות כלילית מילעורית ב-15 מרכזים בין ינואר בשנת 2015 ועד מרץ בשנת 2021.

על-פי ערכי המוגלובין התחלתיים, אנמיה בדרגה בינונית-עד-חמורה הוגדרה כריכוז המוגלובין נמוך מ-11 גרם/ד”ל, אנמיה קלה הוגדרה כריכוז המוגלובין בטווח 11-12.9 גרם/ד”ל בגברים ובטווח 11-11.9 גרם/ד”ל בנשים. התוצאות הקליניות בתוך שנה אחת, כולל אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים (תמותה מכל-סיבה, אוטם לבבי, תרומבוזיס של התומכן ואירוע מוחי) ואירועי דמם מג’ורי, נבחנו בקרב חולים עם אנמיה בדרגה בינונית-עד-חמורה, אנמיה קלה או ללא אנמיה.

מדגם המחקר כלל 746 חולים, מהם 119 (16%) עם אנמיה בדרגה בינונית-עד-חמורה ו-168 (22.5%) עם אנמיה קלה.

שיעורי היארעות סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים עמדו על 22.5% בחולים עם אנמיה בדרגה בינונית-עד-חמורה, 11% באלו עם אנמיה קלה ו-9.1% בחולים ללא אנמיה (p<0.001). שיעורי התמותה מכל-סיבה עמדו על 20%, 7.2% ו-4.8%, בהתאמה (p<0.001) ושיעור אירועי דמם מג’ורי עמדו על 10.7%, 6.5% ו-2.7%, בהתאמה (p<0.001).

מניתוח רב-משתני עלה כי אנמיה בדרגה בינונית-עד-חמורה הינה גורם מנבא בלתי-תלוי של סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (p=0.008), תמותה מכל-סיבה (p=0.005) ואירועי דמם מג’ורי (p=0.031) שנה אחת לאחר התערבות כלילית מילעורית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על החשיבות הפרוגנוסטית של אנמיה בדרגה בינונית או חמורה בחולים עם פרפור פרוזדורים המופנים להתערבות כלילית מילעורית.

Int J Cardiol, Mar 21, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה