אפילו משקה אחד עלול להעלות את הסיכוי להתקף פרפור פרוזדורים (כנס ה-ACC)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

שתיית אלכוהול מגדילה את הסבירות להתקף פרפור פרוזדורים (AF) כמספר שעות לאחר השתייה, וככל שנצרך יותר אלכוהול כך הסיכון עולה, כך עולה ממחקר חדש שהוצג בכנס ה-ACC (American College of Cardiology). כל משקה אלכוהולי שנבדק בזמן אמת נקשר לסיכוי מוגבר של יותר מפי שניים לאירוע של פרפור פרוזדורים בארבע השעות שלאחר מכן (יחס סיכויים, 2.26; רווח בר סמך של 95%, 1.50 – 3.40), וצריכה של שני משקאות או יותר הייתה קשורה לסיכון מוגבר של יותר מפי שלושה (יחס סיכויים, 3.58; רווח בר סמך של 95%, 1.63 – 7.89).

“הסיכון הגבוה ביותר להתקף היה כ-3 עד 4 שעות לאחר צריכת האלכוהול, אך השפעות השתייה נמשכו עד כמעט 9 שעות אחריה”, אמר אחד ממחברי המחקר. “לא הצלחנו לזהות סף כלשהו לתופעה, כמו מספר מסוים של משקאות או ריכוז אלכוהול מסוים, ונראה שהיחסים די ליניאריים”, הוסיף. צריכת אלכוהול כרונית היא גורם סיכון ידוע שנחקר היטב לפרפור פרוזדורים, אך מחקרים, כמו גם מטופלים, מתארים לעיתים קרובות קשר אקוטי בין צריכת אלכוהול לאירוע פרפור פרוזדורים תוך זמן קצר.

המחקר כלל 100 חולי פרפור פרוזדורים התקפי שצרכו לפחות משקה אלכוהולי אחד בחודש והיו מנוטרים באופן רציף עם אק”ג ומוני אלכוהול עוריים הממוקמים בקרסול (SCRAM) במשך 4 שבועות. המחקר הראה כי כל עלייה של 0.1% בריכוז הגבוה ביותר בדם של אלכוהול ב-12 השעות הקודמות לאירוע הפרפור, נקשרה לעלייה של 38% בסיכויים להתקף של פרפור פרוזדורים (יחס סיכויים, 1.38; רווח בר סמך של 95%, 1.04 – 1.83).

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה