קרדיולוגיה

טיפול באספירין במינון נמוך עשוי להפחית תכולת שומן כבדי בחולים עם מחלת כבד שומני (JAMA)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול יומי באספירין במינון נמוך בחולים עם מחלת כבד סטאטוטית על-רקע הפרעה מטבולית עשוי להפחית משמעותית תכולת שומן כבדי לאחר שישה חודשים, בהשוואה לפלסבו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אספירין מהווה אפשרות טיפול מבטיחה ובעלות נמוכה לטיפול במחלת כבד על-רקע הפרעה מטבולית ועשוי למנוע התקדמות לפיברוזיס כבדי, שחמת וממאירות של הכבד. מחקרים תצפיתיים בחולים עם מחלת כבד סטאטוטית משנית להפרעה מטבולית הצביעו על קשר בין טיפול באספירין ובין שיעורים נמוכים יותר של התקדמות מחלה לפיברוזיס מתקדם, סרטן כבד ותמותה על-רקע מחלת כבד.

עם זאת, לאור המגבלות של מחקרים קודמים, ההשפעה התרפויטית של אספירין לטיפול במקרים אלו אינה ידועה.

במחקר בשלב 2, אקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, החוקרים בחנו את ההשפעה של אספירין במינון נמוך על הפחתת תכולת שומן כבדי ב-80 מבוגרים (גיל ממוצע של 48 שנים; 55% נשים) עם מחלת כבד שומני משנית להפרעה מטבולית, אשר קיבלו אספירין במינון 81 מ”ג פעם ביום (40 חולים) או פלסבו תואם (40 חולים) למשך שישה חודשים. תכולת שומן כבדי ממוצעת בקרב המשתתפים במחקר עמד על 35.2%.

התוצא העיקרי היה השינוי אבסולוטי בתכולת שומן כבדי, כפי שנקבע לפי בדיקת Porton MRS. תוצאי סיום משניים כללו את השינוי הממוצע בתכולת שומן כבדי, שיעור החולים שהשיגו ירידה של לפחות 30% בשומן כבדי וירידה אבסולוטית ויחסית בתכולת שומן, כפי שנקבע לפי בדיקת MRI-PDFF (או MRI Proton Density Fat Fraction).

מהתוצאות עולה כי השינוי האבסולוטי הממוצע בתכולת שומן כבדי היה קטן יותר משמעותית לאחר שישה חודשים באלו שטופלו באספירין (6.6%-, רווח בר-סמך 95% של 11.9- עד 1.3-) לעומת פלסבו (3.6%, רווח בר-סמך 95% של 1.7- עד 8.9), עם הבדל ממוצע של 10.2%- (רווח בר-סמך 95% של 27.7- עד 2.6-).

אספירין גם הפחית משמעותית את תכולת שומן כבדי יחסית בהשוואה לפלסבו (8.8- לעומת 30 נקודות אחוז; הבדל ממוצע של 38.8- נקודות אחוז) ולווה בעליה בשיעור החולים עם ירידה של לפחות 30% בתכולת שומן כבדי (42.5% לעומת 12.5%; הבדל ממוצע של 30%, רווח בר-סמך 95% של 11.6-48.4).

יתרה מזאת, טיפול באספירין הפחית את תכולת שומן אבסולוטית (2.7%- לעומת 0.9%; הבדל ממוצע של 3.7%-) ותכולת שומן יחסית (11.7%- לעומת 15.7%; הבדל ממוצע של 27.3%-, רווח בר-סמך 95% של 45.2- עד 9.4-) לפי בדיקת MRI-PDFF. תופעות לוואי דווחו ב-32.5% מהחולים בכל קבוצה, כאשר הנפוצות היו זיהום בדרכי נשימה עליונות וכאבי מפרקים.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים לאישור התועלת של אספירין בחולים עם מחלת כבד סטאטוטית משנית להפרעה מטבולית.

JAMA, March 19, 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה