דרמטולוגיה

ההשפעה הפסיכולוגיות ארוכות הטווח של אקנה וצלקות משנית לאקנה (JAMA Dermatol)

בקרב חולים עם אקנה וצלקות של אקנה שכיחות גבוהה יותר של הפרעות פסיכולוגיות וגופניות משנית למצבם הרפואי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology.

ברקע למחקר מסבירים המחקרים בנושא ההשפעות הפסיכולוגיות של אקנה וצלקות של אקנה התמקדו בהשפעה על הבריאות הפסיכו-סוציאלית של החולים. כעת הם שאלו משתתפים עם אקנה המערב את הפנים או הגו או צלקות משנית לאקנה לדמיין כי האקנה או הצלקות שלהן דומות לתכונות או מאפיינים של אדם ולכתוב להם מכתב.  לאחר מכן, הם ניתחו את המכתב להערכת הנושאים שהוצפו ע”י החולים.

מבין 60 משתתפים, 56 השלימו את התרגיל, כולל 28 חולים עם אקנה באזור הפנים והגו ו-28 חולים עם צלקות של אקנה.

מניתוח הנושאים שעלו במכתבים עלו שלושה נושאים מרכזיים: נטל המחלה, גישות ואמונות והיחס של החולים למצבם.

במכתבים נמסרו פרטים רבים אודות השלכות פסיכולוגיות רבות של אקנה וצלקות אקנה, כולל הערכה עצמית ירודה ותחושה של החולים כי אינם מושכים, אשר הובילה לכך שהם נמנעו להצטלם והשלכות אחרות של דימוי עצמי ירוד.

נטל הטיפול של אקנה וצלקות של אקנה כלל את הנטל הכלכלי הכרוך בטיפול במצבים אלו, כמו גם את אי הנוחות בעיניי המטופלים.  בנוסף, חולים רבים הסבירו כיצד מצבם הבריאותי הותיר אותם עם תחושות שליליות בנוגע לערך העצמי שלהם ופגע במערכות היחסים עם אחרים.

ממצאי המחקר מציעים כי לאקנה באזור הפנים והגו וצלקות של אקנה השפעה משמעותית על המצב הפסיכולוגי והגופני של חולים הסובלים מהפרעות אלו. החוקרים קוראים לקחת בחשבון את ההשלכות של מחלות עור אלו בחולים, כולל מודעות, הדרכה וטיפול הולם בתסמינים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לצלקות של אקנה השפעות ארוכות טווח על המצב הפסיכולוגי ומשפיעות לרעה על ההערכה העצמית והבטחון העצמי של החולים, עם סיכון מוגבר לחרדה, דיכאון ופגיעה בתפקוד החברתי.

 

JAMA Dermatol, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה