הנחיות חדשות לטיפול במטופלים לאחר ניתוח בריאטרי (Obesity Facts)

איגוד ה-European Association for the Study of Obesity פרסם הנחיות עדכניות, הכוללות המלצות מעשיות שנועדו לסייע לרופאים לנהל חולים לאחר ניתוח בריאטרי. ההמלצות מבוססות-ראיות פורסמו במהלך חודש דצמבר ב-Obesity Facts ומתמקדות בניהול מצבים דוגמת תזונה, תחלואה רפואית ופסיכולוגית, היריון ועליה חוזרת במשקל הגוף.

למרות ההמלצות מיועדות לרופאים ראשוניים, הן צפויות לסייע גם לאנשי צוות רפואי אחרים, שאינם מיומנים ברפואה בריאטרית, אך מטפלים בחולים לאחר ניתוחים אלו.

ההנחיות ממליצות לרופאים ראשוניים לייעץ למטופליהם אודות הכמות והתדירות האופטימאלית של צריכת מזון ובנושא חשיבות תזונה בריאה, הכוללת כמות הולמת של חלבונים רזים, פירות וירקות. בפרט, על חולים לצרוך כמות חלבונים מספקת (לפחות 60 גרם ביום) לשמירה על מסת שריר במהלך הירידה במשקל.

מטופלים רבים לאחר ניתוח בריאטרי מפתחים חסרים תזונתיים, כאשר מתאימים עצמם לקיבולת הקטנה יותר של הקיבה או מערכת העיכול, כמו גם הפחתת כמויות המזון להן נדרשים. לכן, ההנחיות מייעצות לרופאים לעקוב אחר מדדים תזונתיים כל 3-6 חודשים במהלך השנה הראשונה לאחר הניתוח, ולאחר מכן אחת לשנה.

חלק מהחסרים התזונתיים הנפוצים בחולים אלו כוללים ויטמין B, ויטמין D, סידן וברזל. לכן, על רופאים לדון עם המטופלים אודות הצורך בנטילת תוספים אלו.

ההנחיות מתייחסות גם לסוגיות פסיכו-סוציאליות ונפשיות של חולים אלו, בעיקר בשל תחלואה פסיכיאטרית, כולל מחשבות אובדניות, שימוש בחומרים או הפרעות אכילה, הנפוצה בחולים אלו. למרות שמועמדים לניתוח בריאטרי משלימים הערכה פסיכולוגית טרם הניתוח, מחלות פסיכיאטריות לעיתים קרובות אינן מאובחנות או אינן מטופלות דיו לפני ואחרי הניתוח.

ניהול היריון הינו נושא נוסף הדורש התייחסות באוכלוסיה זו, בעיקר מאחר ובמרבית המקרים מדובר בנשים העוברות את הניתוח, כאשר עד 80% מהן הן בגיל הפוריות. מאחר וירידה במשקל מובילה לשיפור פרופיל הורמוני מין ולשיפור מצב מטבולי והורמונאלי, הפוריות עשויה להשתפר משמעותית לאחר ניתוח בריאטרי.

ההנחיות ממליצות לרופאים ראשוניים להדריך נשים אודות שינויים אלו בפוריות. חשוב להדריך את הנשים להימנע מהיריון 12-24 חודשים לאחר ניתוח בריאטרי, בשל סיכון מוגבר לחסרים תזונתיים וסיבוכים מיילדותיים בתקופה זו. בנוסף, מאחר והיעילות של גלולות למניעת היריון נמוכה לאחר ניתוח מעקף קיבה וניתוח הסטת מרה-לבלב, יש להחליף את הטיפול למניעת היריון.

בנשים הנכנסות להיריון לאחר ניתוח בריאטרי, חשוב להקפיד על מתן מולטי-ויטמינים, זריקות B12 ותוספי סידן. יש גם להשלים בדיקות סקר לסוכרת הריונית, אך להתבסס על בדיקות עוקבות של דם קפילארי במקום העמסת סוכר, העשויה להשרות תסמונת Dumping Syndrome והיפוגליקמיה.

על הרופאים להבטיח כי הנשים מקבלות טיפול מולטי-דיציפלינרי לפני הלידה במרכז מומחים עם ניסיון במקרים של היריון לאחר ניתוח בריאטרי.

עוד חשוב לעקוב אחר לחץ הדם ורמות הסוכר בדם של חולים אלו, כמו גם אחר פרופיל השומנים והסיכון למחלות לב וכלי דם.

Obesity Facts. Published online December 6, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה