השוואת יעילות ובטיחות מעכבי SGLT-2 לעומת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 בקשישים (Diabetes Care)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes Care עולה כי בקרב קשישים עם סוכרת מסוג 2, טיפול במעכבי SGLT-2 (Sodium Glucose Cotransporter) הדגים מניעת סיכון דומה לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים כמו אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 (Glucagon-Like Peptide 1), לצד סיכון מופחת לאשפוזים עקב אי-ספיקת לב ועליה בסיכון לחמצת סוכרתית, קטיעות גפה תחתונה וזיהומים בדרכי המין.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את היעילות והבטיחות של מעכבי SGLT-2 ואגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 בקרב קשישים בתנאי עולם-אמיתי. הם התבססו על נתוני Medicare בין אפריל 2013 ועד דצמבר 2016 וזיהו 90,094 חולים תואמים עם סוכרת מסוג 2 בגילאי 66 שנים ומעלה, אשר החלו טיפול במעכבי SGLT-2 או אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1. התוצאים העיקריים כללו סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (אוטם לבבי, אירוע מוחי, או תמותה קרדיווסקולארית) ואשפוזים עקב אי-ספיקת לב. תוצאים אחרים כללו חמצת סוכרתית, זיהומים בדרכי מין, שברים, קטיעות גפה תחתונה, נזק כלייתי חד, זיהומים חמורים בדרכי השתן ותמותה.

בהשוואה לאגוניסטים לקולטן ל-GLP-1, טיפול במעכבי SGLT-2 הדגים סיכון דומה לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (יחס סיכון של 0.98, רווח בר-סמך 95% של 0.87-1.10) וסיכון מופחת לאשפוז עקב אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 0.68, רווח בר-סמך 95% של 0.57-0.80), לאורך חציון מעקב של 6 חודשים. עוד תועדה עליה בסיכון לאירועי חמצת סוכרתית (עליה של 0.7 מקרים ל-1,000 שנות-מטופל), לקטיעות גפה תחתונה (עליה של 0.9 מקרים ל-1,000 שנות-מטופל), סיכון מוגבר לזיהומים בדרכי השתן וסיכון מופחת לנזק כלייתי חד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב קשישים עם סוכרת מסוג 2, טיפול במעכבי SGLT-2 הדגים סיכון דומה לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים כמו אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1, לצד סיכון מופחת לאשפוזים עקב אי-ספיקת לב ועליה בסיכון לחמצת סוכרתית, קטיעות גפה תחתונה וזיהומים בדרכי המין.

Diabetes Care 2021 Jan

הערת המערכת: בסקירה השבועית של פרופ’ איתמר רז הוא מתייחס למחקר זה ומציג מספר הסתייגויות באשר לתוצאות המטה אנליזה הנוגעות לסיכון לקטיעות ב-SGLT2.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה