אנדוקרינולוגיה,סוכרת ומטבוליזם

הקשר בין רמות סוכר נמוכות בדם וחרדה/ מאמר אורח מאת פרופ’ חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת במרכז רפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת

הרבה אירועים בחיים יכולים לגרום לחרדות. סוכרתיים יכולים להוסיף רמות סוכר נמוכות בדם (היפוגליקמיה) לרשימה. אבל למה זה קורה? ויותר חשוב, מה ניתן לעשות?
רמות סוכר נמוכות בדם וחרדה נקשרות אחת בשנייה, אך חשוב להבין את מורכבות הקשר. תסמינים של סוכר נמוך יכולים לשקף את תסמיני החרדה, או להחמיר את החרדה הקיימת. רעד, קצב לב מהיר, עצבנות, בחילות, קשיי ריכוז ופאניקה הם כולם תסמינים משותפים.
חלק מהאנשים, במיוחד סוכרתיים, עשויים לחוות גם חרדה לגבי ויסות רמות הסוכר בדם. זה עשוי להתבטא כפחד עקבי ומציף מהיפוגליקמיה (רמות סוכר נמוכות) או חרדה מניהול המצב שלך.

מדוע רמות נמוכות של סוכר גורמות לחרדות
כאשר רמת הסוכר בדם יורדת, הגוף מנסה להעלות אותן. הוא שואב אפינפרין (אדרנלין), שהוא בעצם הורמון “הילחם או ברח” שבין היתר מאותת לכבד לייצר יותר גלוקוז (סוכר בדם).
האדרנלין גם גורם ללב לפעום בקצב מהיר יותר ולכפות הידיים להזיע וזה יכול לגרום לעצבנות ולחרדה. אלו הם סימני אזהרה לכך שרמת הסוכר בדם נמוכה מדי. אם מצב זה מתמשך, הגוף מייצר יותר הורמונים, כולל הורמון קורטיזול, הידוע גם בשם “הורמון הלחץ”, חלקית מכיוון שהוא עוזר לשלוט בדברים כמו מצב הרוח והפחד. מכאן, שאם מחברים אדרנלין וקורטיזול יחד, מקבלים מתכון לחרדה.

תסמינים של סוכר נמוך בדם וחרדה
רבים מהתסמינים של רמת סוכר נמוכה בדם וחרדה חופפים. מבלי לבדוק את רמות הסוכר בדם, ייתכן שיהיה קשה להבדיל בין שני המצבים.

תסמינים של סוכר נמוך בדם (היפוגליקמיה) כוללים:
• אי יציבות
• רעב
• חרדה או פאניקה
• הזעה
• כאב ר?אש?
• נרגנות
• בחילה
• סחרחורת
• דופק מהיר
• בלבול
• ראייה מטושטשת
• אובדן הכרה

תסמינים של חרדה כוללים:
• דאגה מוגזמת, לא פרופורציונלית למצב ואיבוד שליטה
• יובש בפה
• נרגנות
• קושי בריכוז
• מתח שרירים או כאב ראש
• רעד
• בחילה
• דופק מהיר
• הזעה
• נדודי שינה
• התנהגות זהירה מדי
• התקפי חרדה

רמת סוכר נמוכה בדם מחקה חרדה
התסמינים ההדדיים של רמת סוכר נמוכה בדם וחרדה אינם מקריים. יש בסיס פיזיולוגי משותף של שני המצבים.
כאשר מתרחשת היפוגליקמיה, הגוף מנסה לנרמל את הרמות על ידי העלאת רמת הגלוקוז בדם באמצעות הפרשת אפינפרין (אדרנלין), אשר מעוררת ייצור גלוקוז בכבד.
עם זאת, רמות אדרנלין מוגברות מעוררות תגובת “הילחם או ברח” בגוף. אותו תהליך ביוכימי קשור גם לחרדה.
מצב של רמת סוכר נמוכה לטווח ארוך יותר או כרוני יכול גם לגרום לגוף לייצר קורטיזול, שהוא “הורמון הלחץ”. קורטיזול עוזר לרקמות בגוף להגיב פחות לאינסולין, מה שעוזר להגביר את זרימת הגלוקוז בזרם הדם.
למרות שזה עשוי לעזור להעלות ולנרמל את רמות הסוכר בדם, רמות קורטיזול גבוהות יותר קשורות גם לחרדה. מסיבה זו, רבים מסימני האזהרה והתסמינים של סוכר נמוך בדם משותפים עם זה של חרדה.

למה רמת הסוכר בדם יורדת?
מטרת הטיפול בסוכרת היא להוריד את רמת הסוכר בדם. לעתים, רמת הסוכר יורדת  מדי. רוב האנשים מרגישים תסמינים אם רמת הסוכר בדם יורדת מתחת ל-70 מיליגרם לדציליטר (מ”ג/ד”ל). זה יכול לקרות כאשר:
• נוטלים יותר מדי תרופות לסוכרת
• מדלגים על ארוחות
• אוכלים פחות
• מתעמלים יותר מהרגיל

אנשים ללא סוכרת
סוכרת אינה תנאי מוקדם לחוות רמת סוכר נמוכה בדם. אנשים ללא סוכרת עדיין יכולים לחוות רמות סוכר נמוכות  בדם, למרות שזה נדיר. מצבים שיכולים להוביל להיפוגליקמיה אצל אנשים ללא סוכרת כוללים ניתוחים של מערכת העיכול, גידול בלבלב, אנורקסיה נרבוזה, שימוש יתר באלכוהול או אספירין, מחלות כבד, סרטן הכבד ועוד.

מה ניתן לעשות?

בדקו את רמות הסוכר שלכם
אם אתם סוכרתיים, דרך מצוינת לעזור להרחיק את החרדה היא לשמור על רמות הסוכר בדם בטווח בטוח. זה לא קל כמו שזה נשמע. מומלץ לעשות זאת באמצעות מד סוכר רציף וללא דקירות.

היזהרו עם אינסולין
יותר מדי אינסולין היא הסיבה השכיחה ביותר לרמת סוכר נמוכה בדם. אם אתם נוטלים אינסולין לטיפול בסוכרת, הקפידו להשתמש בסוג ובמינון הנכונים בכל פעם. כאשר מזריקים, הקפידו לעשות זאת ממש מתחת לעור. בהזרקה לתוך השריר האינסולין נספג מהר מדי והשפעתו לא נמשכת זמן ממושך כפי שהיה רצוי. 
בחרו מזונות עם ערך גליקמי נמוך

מאכלים מסוימים גורמים לרמת הסוכר בדם לעלות במהירות ולצניחה כעבור כמה שעות. ישנם מזונות אשר שומרים על רמות סוכר קבועות יותר וללא תנודות חדות. בדיקת האינדקס הגליקמי במזונות אותם אתם רוכשים והעדפת מזונות עם אינדקס גליקמי נמוך היא דרך טובה להתמודדות.

אינדקס גליקמי הוא מדד שנותן מושג כמה מהר הגוף הופך פחמימות לסוכר. ככל שהמספר גבוה יותר, כך זה קורה מהר יותר ורמת הסוכר בדם תעלה בחדות. מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה כוללים בדרך כלל: סוכרים פשוטים, משקאות ממותקים, פחמימות כמו לחם לבן, פסטה, אורז ותפוחי אדמה.

מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך כוללים: עוף, דגים וחלבונים אחרים, אגוזים, שקדים, שעועית, ירקות לא עמילניים כמו אספרגוס, סלק, ברוקולי ועגבניות.
עדיין ניתן לאכול מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה מדי פעם אך יש להקפיד על מנות קטנות יותר עם הרבה שומן בריא, חלבון ופחמימות בו זמנית. מה שאוכלים חשוב אבל כמה, מתי ובאיזה שילוב חשובים לא פחות.

בצעו פעילות גופנית בחוכמה
פעילות גופנית יכולה להוריד את רמת הסוכר בדם. אימון טוב הוא דרך מצוינת להקל על החרדה. בזמן שאתה מזיע, המוח שלך מריש אנדורפינים וכימיקלים אחרים שגורמים לך “להרגיש טוב”. עם הזמן, פעילות גופנית מחווטת מחדש את המוח כך שתרגישו טוב יותר באופן כללי.

הקפידו להתאים את הפחמימות והאינסולין.
חשוב לבצע זאת לפני אימון או פעילות גופנית כך שכשמתאמנים רמת הסוכר בדם לא תרד יותר מדי. כמה צריך לשנות בשגרת האימונים תלוי בדברים כמו סוג התרגול שאתה עושה וכמה אתה שוקל. הצוות הרפואי שלך יכול לעזור לך להבין איך אתה יכול להתאמן בבטחה.

הגבילו צריכת אלכוהול
משקאות אלכוהוליים יכולים להוריד את רמת הסוכר בדם למשך עד 24 שעות. אם אתם שותים אלכוהול, הקפידו על שתייה מתונה. נשים צריכות לא לעבור על שתיית משקה אחד ביום. עבור גברים, הגבול הוא שניים. מנה של 350 גרם של בירה, 140 גרם של יין, או 45 גרם של משקה חריף. לעולם אל תשתו על בטן ריקה.

חרדה וסוכרת חופפות בדרכים אחרות – אנשים עם סוכרת יכולים לחוות חרדה מסיבות אחרות הקשורות למצבם.

חרדה מרמת סוכר נמוכה בדם
אפיזודה של סוכר נמוכה בדם, שיכולה לכלול כל דבר, החל מבלבול ורעידות ועד בחילה, אובדן הכרה והתקפים, יכולה להיות מפחידה מאוד. לכן הגיוני שחלק מהאנשים עם סוכרת חווים גם חרדה הקשורה לאירוע של סוכר נמוך בדם – ולא רק כתגובה פיזיולוגית לרמות סוכר נמוכות בדם.
חרדה זו נפוצה כל כך עד שהמונח “פחד מהיפוגליקמיה” (FoH) נפוץ בקרב רופאים וחוקרים. מחקר מצא שהיסטוריה של היפוגליקמיה קלה מגבירה את ה- FoH אצל אנשים הסובלים מסוכרת.

חרדה מטיפול בסוכרת
ניהול רמת הסוכר בדם והיבטים אחרים של בריאות כאשר יש לכם סוכרת יכולה להיות גוזל זמן ומלחיץ, וגם לתרום לחרדה. עבור אנשים עם סוכרת, ניטור רמת הסוכר בדם כרוך בדרך כלל בבדיקת דקירת אצבע ביתית. פחד ממחטים, כמו גם פחד מהתוצאות, עלול להוביל לחרדה.
מחקר בנושא מצא ש-33% מהאנשים עם סוכרת חווים חרדה ספציפית לשיטת בדיקת הגלוקוז. שלושים אחוז מהאנשים עם סוכרת באותו מחקר סבלו מחרדה כללית הקשורה לטיפול בסוכרת.

תחומים אחרים של ניהול סוכרת עשויים גם הם להוביל למתח וחרדה. זה כולל ניטור תסמינים פוטנציאליים של אובדן ראייה (רטינופתיה סוכרתית), נזק עצבי (נוירופתיה סוכרתית), פצעים המתרפאים איטיים בכפות הרגליים או בגפיים, נזק לכליות ועוד.

ניהול חרדת סוכרת
אם אתם סוכרתיים, דעו שהדאגות לגבי ניהול המצב תקפות מאוד. עם זאת, יש גבול בין תחושות נורמליות של דאגה, לבין רמות של חרדה שקוטעות את המחשבות או הפעילויות היומיומיות ומערכות היחסים שלכם. דברו עם הרופא האישי שלכם אם אתם חשים שאתה חווים חרדה, בנוסף למדו וקבלו עזרה איך להרגיש מוכנים לנהל את הסוכרת שלכם, צוות מרפאת הסוכרת עשוי גם להמליץ על תוכנית טיפול או שינויים באורח החיים להתמודדות עם החרדה. זה יכול לכלול: פסיכותרפיה, תרופות, תרגילי הרפיה, קבוצות תמיכה, טכניקות נשימה, יוגה, מדיטציה ושינוי תזונתי.
רמות נמוכות של סוכר בדם וחרדה קשורות זו בזו, אך לא ברור מה הכיוון המדויק של הקשר. התסמינים של רמת סוכר נמוכה בדם משקפים את תסמיני החרדה, עקב תהליך ביוכימי דומה המתרחש בגוף. גורמים פסיכולוגיים, רגשיים וסביבתיים סביב ניהול הסוכרת.
גם אם אתם אוכלים בריא, נשארים פעילים ונמנעים מאירועי היפוגליקמיה, אתם עלולים עדיין לחוש חרדה. אם זה קורה, אולי יעזור לדבר עם צוות מרפאת הסוכרת, ולהחליט יחד מהו הטיפול המתאים לכם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה