השפעות לחץ דם לפי גיל על התפתחות מחלת כליות סופנית בחולי סוכרת (Hypertension)

במאמר שפורסם בכתב העת Hypertension מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי גבוה יותר מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלת כליות סופנית בחולי סוכרת, כאשר הסיכון גבוה יותר בחולים צעירים יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הנחיות שפורסמו לאחרונה לטיפול ביתר לחץ דם המליצו על יעדי לחץ דם נמוכים יותר בחולים בסיכון גבוה. עם זאת, אין הנחיות ספציפיות המבוססות על גיל או לחץ דם סיסטולי או דיאסטולי. מטרתם כעת הייתה לבחון את ההשפעות של לחץ דם תלוי-גיל על התפתחות מחלת כליות סופנית בחולי סוכרת.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-2.5 מיליון חולים עם סוכרת מעל גיל 20 שנים מתכנית Korean National Health Screening Program בין 2009 עד 2012 והיו במעקב עד סוף שנת 2019. המשתתפים סווגו לתתי-קבוצות לפי גיל ולחץ דם והחוקרים חישבו את יחס הסיכון למחלת כליות סופנית.

במהלך חציון מעקב של 7.15 שנים, שיעורי היארעות מחלת כליות סופנית עלו עם עליה בלחץ דם סיסטולי ודיאסטולי. יחס הסיכון למחלת כליות סופנית היה הגבוה ביותר בחולים מתחת לגיל 40 שנים עם לחץ דם דיאסטולי של 100 מ”מ כספית ומעלה. ההשפעה של לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי על התפתחות מחלת כליות סופנית נחלשה עם הגיל.

מניתוח לפי תתי-קבוצות לפי גיל, תרופות לאיזון לחץ הדם והיסטוריה של מחלת כליות כרונית הדגימו סיכון גבוה יותר למחלת כליות סופנית בקרב גברים, באלו מתחת לגיל 40 שנים, בחולים שלא נטלו תרופות לאיזון לחץ דם ובחולים עם מחלת כליות כרונית, בהשוואה לנשים, חולים מעל גיל 40 שנים, חולים תחת טיפול תרופות לאיזון לחץ הדם ואלו ללא מחלת כליות כרונית.

ממצאי המחקר מעידים על חשיבות טיפול אינטנסיבי לאיזון לחץ הדם בחולים צעירים במטרה למנוע התקדמות מחלת כליות עד מחלת כליות בשלב סופני.

Hypertension, May 24, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה