מה בין המצב הסוציו-אקונומי ובין הסיכון לרטינופתיה סוכרתית? (מתוך אתר ResearchSquare)

מנתונים חדשים שפורסמו באתר Researchsquare וטרם עברו סיקור עמיתים עולה כי רמת הכנסה נמוכה מלווה בסיכון מוגבר משמעותית לגורמי סיכון להתפתחות רטינופתיה סוכרתית, כולל המוגלובין מסוכרר גבוה, לחץ דם סיסטולי ומדד מסת גוף גבוהים, כמו גם סיכון מוגבר להתפתחות רטינופתיה סוכרתית מסכנת-ראיה.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 3,470 חולי סוכרת (גיל ממוצע של 62 שנים, 47% נשים) שטופלו במישיגן במהלך יולי 2016 עד יוני 2018. החוקרים אספו נתונים אודות גיל, מין, מוצא, גזע וסוג הביטוח הרפואי, כמו גם ריכוזי המוגלובין מסוכרר, מדד מסת גוף ולחץ דם סיסטולי. הם גם בחנו את ההכנסה הביתית הממוצעת על-סמך אזור המגורים שלהם.

רופאים סיווגו את החולים עם רטינופתיה סוכרתית מסכנת-חיים בנוכחות אבחנה של בצקת מקולארית סוכרתית ו/או רטינופתיה סוכרתית פרוליפרטיבית.

מהנתונים עולה כי 27% מהחולים סווגו כבעלי הכנסה נמוכה, 49% עם הכנסה בינונית ו-24% עם הכנסה גבוהה.

החוקרים מדווחים כי זוהו הבדלים משמעותיים בריכוז המוגלובין מסוכרר ובלחץ הדם הסיסטולי בחולים מגזעים שונים ובין חולים עם רמת הכנסה נמוכה לעומת גבוהה. באופן ספציפי, באפריקאים-אמריקאים תועדו רמות המוגלובין מסוכרר גבוהות יותר ולחץ דם סיסטולי גבוה יותר, בהשוואה לחולים לבנים. מנגד, באלו מגזע לא-ידוע/אחר/מעורב תועד מדד מסת גוף נמוך יותר, בהשוואה ללבנים.

למרות הבדלים באיזון גליקמי ובמדדי לחץ דם בין שחורים ולבנים, התוצאות לא הצביעו על הבדלים משמעותיים בסיכון לרטינופתיה סוכרתית מסכנת-ראיה בין שתי הקבוצות.

מניתוח רב-משתני עלה כי הסיכוי לרטינופתיה סוכרתית מסכנת-ראיה היה גדול יותר בקרב חולים עם רמת הכנסה נמוכה, בהשוואה לאלו עם רמת הכנסה בינונית (יחס סיכויים של 1.57), אלו עם ריכוז המוגלובין מסוכרר גבוה יותר (יחס סיכויים של 1.17) ואלו עם לחץ דם סיסטולי גבוה יותר (יחס סיכויים של 1.01).

בחולים בעלי רמת הכנסה נמוכה תועדו מדדי מסת גוף גבוהים יותר, לחץ דם סיסטולי גבוה יותר וסיכון גבוה יותר לרטינופתיה סוכרתית מסכנת-ראייה, בהשוואה לאלו בעלי רמת הכנסה גבוהה.

מניתוח רב-משתני עלה כי רק אחזקת ביטוח Medicaid לוותה בשיעור גבוה יותר של רטינופתיה סוכרתית מסכנת-ראיה (יחס סיכויים של 2.55, p=0.07). מנגד, אחזקת ביטוח Medicare, Blue Cross/Blue Shield, או Blue Care Network, לווה בשיעורים נמוכים יותר של רטינופתיה סוכרתית מסכנת-ראיה, אך קשרים אלו לא היו מובהקים סטטיסטית.

ממצאי המחקר מעידים כי המצב הסוציו-אקונומי חשוב יותר מהגזע או המוצא האתני בכל הנוגע לסיכון לרטינופתיה סוכרתית וכי מכשולים חברתיים עשויים להשפיע משמעותית על בריאות העין והראייה. הממצאים גם מדגישים את החשיבות של מחקרים נוספים להערכת האינטראקציות בין גורמים סוציו-דמוגרפיים ובין רטינופתיה סוכרתית ואת הצורך בהתערבויות מוקדמות וממוקדות יותר בחולים בסיכון מוגבר לרטינופתיה.

מתוך אתר ResearchSquare

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה