מה בין הרגלי התזונה ובין הסיכון לאי-ספיקת לב בגברים? (Am J Clin Nutr)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הקפדה על תזונה בריאה מלווה בסיכון נמוך יותר לאי-ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל.

החוקרים מסבירים כי לאור העלייה בהיקף מקרי אי-ספיקת לב יש מקום לפתח גישות לחיזוי ומניעת מחלת הלב. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם מדדי AHEI (Alternative Healthy Eating Index) ו-PDQS (Prime Diet Quality Score) מנבאים את הסיכון לאי-ספיקת לב בכלל, אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור ואי-ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל.

מדגם המחקר כלל 44,525 גברים ממחקר Health Professionals Follow-up Study אשר היו ללא מחלה קרדיווסקולארית או מחלה ממארת קודמת. מדדי AHEI ו-PDQS חושבו על-בסיס נתונים משאלוני תזונה. ניתוח רב-משתני שימש להערכת הקשר בין איכות התזונה ובין היארעות אי-ספיקת לב.

לאורך מעקב של 929,911 שנות-אדם תועדו 803 מקרי אי-ספיקת לב, כולל 184 מקרי אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור ו-181 מקרי אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל. לאחר תקנון לערפלנים, החוקרים לא מצאו קשר משמעותי בין מדדי AHEI ובין כלל מקרי אי-ספיקת לב (p=0.57) או בין מדד PDQS ובין כלל מקרי אי-ספיקת לב (p=0.82).

שני המדדים התזונתיים לא נקשרו משמעותית עם הסיכון לאי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור של חדר שמאל. עם זאת, מדד AHEI גבוה יותר לווה בסיכון מופחת לאי-ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל, בהשוואת החמישונים הקיצוניים (יחס סיכון לכל סטיית תקן של 0.81, p=0.02). כל עליה של סטיית תקן במדד PDQS לוותה בירידה של 20% בסיכון לאי-ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל (יחס סיכון לכל סטיית תקן של 0.80, p=0.03).

החוקרים מסכמים וכותבים כי דיאטה בריאה מלווה בסיכון מופחת לאי-ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל וכי הקשרים היו דומים עם מדדי AHEI ו-PDQS. הם מוסיפים כי לא זוהה קשר מובהק סטטיסטית בין מדדים תזונתיים ובין אי-ספיקת לב בכלל או אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור של חדר שמאל בפרט.

 

Am J Clin Nutr, Aug 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה