רטינופתיה סוכרתית מנבאת סיכון מוגבר להתקדמות מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול (Front Mol Biosci)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Molecular Biology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קורלציה משמעותית בין פיברוזיס כבדי ובין רטינופתיה סוכרתית וכי המעורבות העינית עשויה לנבא סיכון מוגבר להתקדמות מחלת כבד שומני.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות הצטברות עדויות אודות הקשר בין מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול ובין רטינופתיה סוכרתית, העדויות בנושא אינן חד משמעיות. לאור זאת, הם השלימו מטה-אנליזה להערכת הקשר בין התקדמות מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול ובין הופעת רטינופתיה סוכרתית.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, Embase ו-Cochrane Database לזיהוי מחקרים רלבנטיים שפורסמו עד 7 בנובמבר, 2021.

החיפוש הוביל לזיהוי 18 מחקרים עם 12,757 משתתפים.

מהנתונים עולה קורלציה משמעותית בין פיברוזיס כבדי ובין רטינופתיה סוכרתית (יחס סיכון של 1.69, רווח בר-סמך 95% של 1.30-2.20); לא זוהה קשר בין מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול ובין הסיכון לרטינופתיה סוכרתית (יחס סיכויים של 1.15, רווח בר-סמך 95% של 0.75-1.76); תוארה קורלציה חיובית בין מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול ובין רטינופתיה סוכרתית בחולים עם סוכרת מסוג 1 (יחס סיכויים של 2.96, רווח בר-סמך 95% של 1.48-5.94).

בחולים עם סוכרת מסוג 2, לא תועד קשר בין מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול ובין רטינופתיה סוכרתית (יחס סיכויים של 0.92, רווח בר-סמך 95% של 0.59-1.43).

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי לא הייתה קורלציה במטופלים ממוצא אסיאתי או לבנים.

ממצאי המחקר מעידים כי קיים קשר הדוק בין רטינופתיה סוכרתית ובין התקדמות מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול ותומכים בהשלמת בדיקה עינית להערכת נוכחות רטינופתיה סוכרתית במטרה לזהות מטופלים בסיכון להתקדמות מחלת כבד שומני לפיברוזיס כבדי.

 

Front Mol Biosci. 2022 Nov 15

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה