דיאטה ים-תיכונית מלווה בירידה של 24% בסיכון למחלות לב וכלי דם בנשים (Heart)

דיאטה ים-תיכונית מלווה בשיעורי היארעות נמוכים יותר של מחלות לב וכלי דם ותמותה בנשים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Heart. בקרב נשים עם היענות גבוהה יותר לדפוס תזונה זה תועדה ירידה של 24% בסיכון למחלות לב וכלי דם וירידה של 23% בסיכון לתמותה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שינויים תזונתיים מהווים מרכיב חשוב במניעת מחלות לב וכלי דם. דיאטה ים-תיכונית נקשרה עם סיכון מופחת למחלות לב וכלי דם, אך אין סקירה שיטתית להערכת הקשר הנ”ל באופן ספציפי בנשים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין היענות גבוהה יותר לעומת היענות נמוכה יותר לדיאטה ים תיכונית ובין היארעות מחלות לב וכלי דם ותמותה בנשים.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית במאגרי Medline, Embase, CINAHL, Scopus ו-Web of Science בין 2003 ועד 2021 וכללו מחקרים אקראיים ומבוקרים ומחקרי עוקבה פרוספקטיביים שכללו משתתפות ללא היסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית. התוצא העיקרי היה מחלות לב וכלי דם ו/או תמותה.

מטה האנליזה כללה 16 מחקרי עוקבה פרוספקטיביים עם כ-7.2 מיליון משתתפות.

בקרב נשים, היענות גבוהה יותר לדיאטה ים תיכונית לוותה בירידה של 24% בשיעורי היארעות מחלות לב וכלי דם (יחס סיכון של 0.76, רווח בר-סמך 95% של 0.72-0.81), בירידה של 23% בשיעורי התמותה (יחס סיכון של 0.77, רווח בר-סמך 95% של 0.74-0.80) ובירידה של 25% בשיעורי היארעות מחלת לב כלילית (יחס סיכון של 0.75, רווח בר-סמך 95% של 0.65-0.87).

שיעורי היארעות אירועים מוחיים היו נמוכים יותר בקרב נשים עם היענות גבוהה יותר לדיאטה ים-תיכונית (יחס סיכון של 0.87, רווח בר-סמך 95% של 0.76-1.01), אך הבדלים אלו לא היו מובהקים סטטיסטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהשפעה החיובית של דיאטה ים-תיכונית למניעה ראשונית של תחלואה קרדיווסקולארית ותמותה בנשים.

Heart, March 14, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה