בדיקת סקר יעילה עבור מחלת כליות כרונית (Annals of Internal Medicine)

מחקר חדש הראה כי ביצוע בדיקות סקר למחלת כליות כרונית וטיפול במידת הצורך במבוגרים בגילאי 35-75 בארה"ב הם הליך חסכוני ויעיל

מחקר חדש שפורסם ב-Annals of Internal Medicine הראה כי ביצוע בדיקות סקר למחלת כליות כרונית (CKD) וטיפול במידת הצורך במבוגרים בגילאי 35-75 בארה”ב הם הליך חסכוני ויעיל. הליך זה, ראשיתו במדידת יחס אלבומין-קריאטינין בשתן (UACR), ממשיך בביצוע בדיקות לאבחנה סופית של המחלה ומסתיים בטיפול תרופתי לפי הסטנדרט הנוכחי. פרסום זה יצא לאור לאחר שמעכבי SGLT2 תועדו כבטוחים ויעילים להאטת התקדמות CKD ללא תלות במצב הסוכרת של המטופל, ו”שינו באופן דרמטי” את טיפול הקו הראשון במבוגרים עם CKD, כתבו מחברי המחקר החדש. הם הוסיפו כי “בהתחשב בשכיחות הגבוהה של CKD, אפילו בקרב מטופלים ללא גורמי סיכון, בדיקות סקר בעלות נמוכה בשילוב עם טיפול באמצעות מעכבי SGLT2 הינם יעילים ביותר”.

העדויות החדשות ליעילותה של בדיקת הסקר ל-CKD באו בעקבות פרסום ה-USPSTF בינואר 2023 של תכנית מחקר להערכה מחדש של הפוטנציאל שבבדיקת סקר ל-CKD במבוגרים אסימפטומטיים בארצות הברית. נכון להיום, למרות שהנחיות ה-National Kidney Foundation ממליצות על בדיקה לאבחון CKD בקרב מטופלים עם יתר לחץ דם, רק כ-10% מהאנשים עם יתר לחץ דם מבצעים בדיקה שנתית. כמו כן, הנחיות האגודה האמריקאית לסוכרת ממליצות על בדיקה שנתית לאבחון CKD במטופלים עם סוכרת, אך רק 40%-50% מהם מבצעים אותה.

המחקר הנוכחי מצא כי ביצוע בדיקת סקר ומתן מעכבי SGLT2 למבוגרים בני 35-75  כל 5-10 שנים עשויים למנוע טיפול חלופי מתקדם למחלת הכליות, הכולל דיאליזה או השתלה במהלך חייהם.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה