סוכרת וקדם-סוכרת מלוות בסיכון מוגבר למחלת פרקינסון (Eur J Epidemiol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology עולה כי סוכרת וטרום-סוכרת מלוות בסיכון מוגבר להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה למשק סוכר תקין.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אבחנה של סוכרת וטרום-סוכרת נקשה עם סיכון מוגבר למחלת פרקינסון במספר מחקרים, אך התוצאות בנושא אינן עקביות. כעת הם השלימו סקירה-שיטתית ומטה-אנליזה של מחקרי עוקבה להערכת הקשר בין סוכרת, טרום-סוכרת והסיכון למחלת פרקינסון.

חיפוש במאגרי PubMed ו-Embase הוביל לזיהוי 15 מחקרי עוקבה עם קרוב ל-30 מיליון משתתפים ו-86,345 מקרים, אשר נכללו במטה-אנליזה.

בהשוואה למטופלים ללא אבחנה של סוכרת, בקרב חולים עם אבחנה של סוכרת נרשמה עליה של 27% בסיכון להתפתחות מחלת פרקינסון (סיכון יחסי של 1.27, רווח בר-סמך 95% של 1.20-1.35). החוקרים לא זיהו עדות להטיית פרסום והקשר הנ”ל היה עקבי באזורים גיאוגרפיים שונים, מין ומספר תתי-קבוצות אחרות.

מהנתונים עלו רמזים לקשר בולט יותר בין סוכרת ומחלת פרקינסון בקרב חולים עם סיבוכי סוכרת, בהשוואה לחולי סוכרת ללא סיבוכי המחלה (סיכון יחסי של 1.54, רווח בר-סמך 95% של 1.32-1.80 ; לעומת סיכון יחסי של 1.26, רווח בר-סמך 95% של 1.16-1.38, בהשוואה למטופלים ללא סוכרת).

באשר לאבחנה של טרום-סוכרת, זו לוותה בעליה של 4% בסיכון למחלת פרקינסון (סיכון יחסי של 1.04, רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.07).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את החשיבות של גיל החולה בעת הופעת סוכרת ומשך המחלה, סיבוכי סוכרת, איזון גליקמי ושונות גליקמית לאורך זמן והטיפול התרופתי, בהשפעה על הסיכון למחלת פרקינסון.

Eur J Epidemiol, Apr 25, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה