האם טיפול הורמונאלי חליפי מעלה את הסיכון ל-GERD בנשים לאחר-מנופאוזה? (Menopause)

במאמר שפורסם בכתב העת Menopause מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין טיפול הורמונאלי חליפי בהווה או בעבר ובין מחלת החזר קיבה-וושט (Gastroesophageal Reflux Disease, או GERD).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי GERD הינה הפרעה הכרונית לה מספר גורמי סיכון, א לא ידוע רבות אודות הקשר בין טיפול הורמונאלי ו-GERD בנשים לאחר-מנופאוזה.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הקשר בין טיפול הורמונאלי חליפי בהווה או בעבר ובין GERD במסגרת סקירה שיטתית ומטה-אנליזה. הם ערכו חיפוש בספרות הרפואית לזיהוי מחקרים שפורסמו בין 2008 ועד סוף אוגוסט בשנת 2022 וזיהו חמישה מחקרים בנושא.

הסקירה של חמשת המחקרים הצביעה על קשר משמעותי בין טיפול באסטרוגן ובין GERD (יחס סיכויים מתוקן של 1.41, רווח בר-סמך 95% של 1.16-1.66) ובין טיפול בפרוגסטרון ו-GERD (שני מחקרים; יחס סיכויים מתוקן של 1.39, רווח בר-סמך 95% של 1.15-1.64). עוד עולה מהנתונים כי טיפול הורמונאלי משולב לווה בסיכון מוגבר ל-GERD (יחס סיכויים של 1.16, רווח בר-סמך 95% של 1.00-1.33).

בסך הכול, טיפול הורמונאלי חליפי לווה בעליה של 29% בסיכון ל-GERD (יחס סיכויים של 1.29, רווח בר-סמך 95% של 1.17-1.42).

החוקרים מציינים כי המספר הרב של משתתפות בסקירה, הבדלים במהלך המחקר, אזורים גיאוגרפיים, מאפייני המטופלות והתוצאים שנבחנו הובילו להטרוגניות גבוהה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין טיפול הורמונאלי חליפי פעיל או קודם ובין GERD. עם זאת, הם קוראים לנקוט משנה זהירות בפירוש הממצאים, לאור המספר הקטן של מחקרים שנכללו בסקירה וההטרוגניות הרבה. ממצאים אלו דורשים הערכה זהירה של גורמי הסיכון ל-GERD בעת מתן טיפול הורמונאלי חליפי במטרה להפחית את הסיכון לסיבוכים אפשריים.

Menopause, Aug 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה