עצירות מלווה בסיכון מוגבר לדיכאון בקרב מבוגרים (Front Psychiatr)

דיכאון

 מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Frontiers in Psychiatry עולה קשר בין דיכאון ובין עצירות בקרב מבוגרים בארצות הברית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העדויות הזמינות כיום אודות הקשר בין עצירות ובין דיכאון הן מוגבלות ולא מספקות. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין עצירות ובין דיכאון מג’ורי בקרב מבוגרים אמריקאים.

מחקר החתך כלל 12,352 מבוגרים בגילאי 20 שנים ומעלה מסקר National Health and Nutrition Examination Survey לשנים 2005-2010. עצירות הוגדרה כפחות משלוש יציאות בשבוע. להערכת דיכאון מג’ורי התבססו החוקרים על שאלון PHQ-9 (או Patient Health Questionnaire).

מבין 12,352 משתתפים, 430 דיווחו על עצירות, עם שיעורי הימצאות של 3.5%. דיכאון תועד ב-1,030 מקרים, עדות לשיעורי הימצאות של 8.3%.

בקרב חולים עם עצירות תועד סיכון מוגבר משמעותית לדיכאון מג’ורי (20.9%), בהשוואה לאלו ללא עצירות (7.9%, p<0.001). לאחר תקנון לגיל, מין, מוצא/גזע, מצב משפחתי, רמת השכלה, מדד מסת גוף, פעילות גופנית מאומצת, צריכת אלכוהול, הרגלי עישון, רמת הכנסה, סוכרת, טיפול ב-SSRI, מחלת כבד, מחלת לב, מחלת ריאות, יתר לחץ דם, דלקת מפרקים, ממאירות, צריכת סיבים תזונתיים, צריכת שומן, פחמימות וחלבונים, החוקרים מצאו כי עצירות נקשרה בקשר מובהק סטטיסטית עם סיכון גבוה כפליים לדיכאון מג’ורי (יחס סיכויים של 2.20, רווח בר-סמך 95% של 1.68-2.87).

מניתוח לפי תתי-קבוצות לפי גיל, מין, הרגלי תזונה, התנהגויות בסיכון וסיבוכים נפוצים לא תועדו אינטראקציות מובהקות סטטיסטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין עצירות ובין דיכאון ולכן הם ממליצים כי בטיפול בחולים עם עצירות יושלמו בדיקות סקר והערכה לנוכחות דיכאון עם התערבות מוקדמת ויעילה כנגד דיכאון במטרה למנוע החמרה נוספת בהפרעת מצב הרוח.

Front Psychiatr, Aug 15, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה