ההשפעה של סוכרת על התפקוד הנשימתי בחולי ALS (מתוך Eur J Neurol)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולי ALS (או Amyotrophic Lateral Sclerosis) עם סוכרת קיים סיכון מוגבר לליקוי נשימתי ולכן נדרש מעקב הדוק אחר המצב הנשימתי בחולים אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כשל נשימתי וסיבוכים נשימתיים מהווים את הגורם העיקרי לתמותה בחולי ALS. אין נתונים קודמים אודות ההשפעה של סוכרת על התפקוד הנשימתי בחולי ALS.

החוקרים התמקדו בחולים עם אטרופיית שרירים מתקדמת ו-ALS ואספו נתונים דמוגרפיים, מצב תפקודי לפי סולם ALSFRS-R (או ALS Functional Rating Scale-Revised) ותתי המדדים של מדד זה בביקור הראשון, הערכות תפקודי ריאות, בדיקת גזים בדם עורקי, אמפליטודה בעצב פרני ורוויון חמצן לילי ממוצע.

החולים שנכללו במחקר סווגו לקבוצת חולים עם אבחנה של סוכרת וחולים ללא אבחנה של סוכרת.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 1,639 חולי ALS (992 גברים, גיל אבחנה של 62.5 שנים), כאשר משך המחלה הממוצע עמד על 18.1 חודשים ודומה חולים עם סוכרת ואלו ללא-סוכרת.

מרווח הזמן עד להנשמה לא-פולשנית היה קצר יותר בקרב חולים עם סוכרת (p=0.004); משך ההישרדות הכולל היה דומה בשתי הקבוצות. לא תועדו הבדלים במדדיALSFRS-R בין חולי ALS עם סוכרת וחולי ALS ללא סוכרת.  

החוקרים מדווחים כי בעת האבחנה, חולים עם סוכרת היו מבוגרים יותר (p<0.001), עם מדד FVC (או Forced Vital Capacity) נמוך יותר (p=0.001), רוויון חמצן בדם עורקי נמוך יותר (p=0.01), סטורציה ממוצעת נמוכה יותר (p=0.014) ואמפליטודה נמוכה יותר בעצב פרני (p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מעידים על סוכרת הינה גורם סיכון לליקוי נשימתי בחולים עם ALS , כאשר הנשמה לא-פולשנית מוקדמת עשויה להביא לשיעורי הישרדות דומים בין אלו עם סוכרת ואלו ללא סוכרת.

Eur J Neurol, Nov 13, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה