האם אחזקת חיות מחמד עשויה להגן מפני הידרדרות קוגניטיבית? (JAMA Netw Open)

אחזקת חיות מחמד מלווה בהידרדרות קוגניטיבית איטית יותר בקשישים המתגוררים בגפם, כך עולה מתוצאות מחקר עוקבה חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 7,945 משתתפים בגילאי 50 שנים ומעלה (56% נשים; גיל ממוצע של 66 שנים) ממחקר English Longitudinal Study of Ageing וקבעו אם התגוררו בגפם או החזיקו בחיית מחמד.

כל שנתיים במהלך שמונה השנים שלאחר תחילת המחקר, המשתתפים השלימו הערכת תפקוד קוגניטיבי מילולי, זיכרון מילולי ושטף דיבור. עוד נאספו נתונים אודות משתנים כלל גיל, מין, מצב תעסוקתי, רמת השכלה ומצב רפואי. מבין כלל המשתתפים במחקר, 35% החזיקו חיית מחמד ו-27% התגוררו בגפם.

מהנתונים עולה כי בקרב בעלי חיות מחמד שהתגוררו בגפם תועדה הידרדרות איטית יותר בתפקוד קוגניטיבי מילולי (p=0.009), זיכרון מילולי (p=0.04 ושטף דיבור (p=0.03) בהשוואה לאלו ללא חיות מחמד שהתגוררו בגפם.

מניתוח הממצאים עולה כי אחזקת חיית מחמד לוותה בהידרדרות איטית יותר במשלב של תפקוד קוגניטיבי מילולי, זיכרון מילולי ושטף דיבור, אך רק בקרב אלו שהתגוררו בגפם (p<0.001).

לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי הידרדרות תפקוד קוגניטיבי מילולי, זיכרון מילולי או שטף דיבור בין בעלי חיות מחמד שהתגוררו בגפם ובין בעלי חיות מחמד שהתגוררו עם אחרים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לממצאי המחקר המעידים על השפעה מגנה אפשרית של אחזקת בעלי חיים מפני הידרדרות קוגניטיבית עשויה להיות חשיבות רבה, מאחר ומחקרים קודמים הציעו כי קשישים המתגוררים בגפם מצויים בסיכון מוגבר לדמנציה.

JAMA Netw Open, Dec 26, 2023

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה