החשיבות הפרוגנוסטית של היפרגליקמיה משנית לדחק בחולים לאחר טיפול אנדווסקולארי בשל חסימה אקוטית של עורק בזילארי (BMC Neurol)

במאמר שפורסם בכתב העתNeurology  BMC מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין היפרגליקמיה משנית לדחק ובין סיכוי מופחת להשגת תוצא תפקודי טוב לאחר 90 ימים ולאחר שנה אחת לאחר טיפול אנדווסקולארי בחולים עם חסימה אקוטית של עורק בזילארי. החשיבות הפרוגנוסטית של היפרגליקמיה משנית לדחק הייתה בולטת יותר בחולים ללא אבחנה ידועה של סוכרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היפרגליקמיה משנית לדחק משקפת מצב היפרגליקמיה אקוטית אמיתי בזמן חסימה אקוטית של עורק בזילארי. מטרתם כעת הייתה לבחון את הקשר בין היפרגליקמיה משנית לדחק ובין התוצאות בטווח הקצר ובטווח הארוך בחולים עם חסימה אקוטית של עורק בזילארי לאחר טיפול אנדווסקולארי.

החוקרים בחרו חולים לאחר טיפול אנדווסקולארי ממחקר BASILAR, מאגר פרוספקטיבי ארצי. מדגם המחקר כלל 250 חולים עם תיעוד רמות סוכר בדם והמוגלובין מסוכרר בקבלה לאשפוז. היפרגליקמיה משנית לדחק חושב כיחס בין רמות סוכר והמוגלובין מסוכרר, כאשר כל המשתתפים השלימו מעקב לאחר 90 ימים ו-234 חולים (93.6%) השלימו מעקב לאורך שנה אחת.

התוצא העיקרי היה תוצא תפקודי טוב, אשר הוגדר כמדד mRS (או Modified Rankin Scale) של עד 3 נקודות לאחר 90 ימים. תוצאי הבטיחות כללו את שיעורי התמותה לאחר 90 ימים, שנה אחת ודימום תוך-גולגולתי.

מבין 250 חולים שנכללו במחקר, באלו בשלישון העליון של היפרגליקמיה משנית לדחק תועד סיכוי נמוך יותר לתוצא תפקודי חיובי לאחר 90 ימים (יחס סיכויים מתוקן של 0.26, רווח בר-סמך 95% של 0.12-0.56  ויחס סיכויים מתוקן של 0.37, רווח בר-סמך 95% של 0.18-0.80, בהתאמה) והתוצאות היו דומות לאחר שנה אחת (יחס סיכויים מתוקן של 0.34, רווח בר-סמך 95% של 0.16-0.73 ויחס סיכויים מתוקן של 0.38, רווח בר-סמך 95% של 0.18-0.82, בהתאמה) לאחר תקנון לערפלנים.

שיעורי התמותה היו דומים בכל השלישונים של היפרגליקמיה משנית לדחק לאחר 90 ימים ולאחר שנה אחת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על החשיבות הפרוגנוסטית של היפרגליקמיה משנית לדחק בחיזוי התוצאות בטווח הקצר והארוך לאחר טיפול אנדווסקולארי במקרים של חסימה אקוטית של עורק בזילארי.

BMC Neurol, Jan 12, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה