יעילות ארוכת טווח של Evolocumab בחולים עם מחלה כלילית רב-כלית (J Am Coll Cardiol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology עולה כי Evolocumab (רפאטה) הפחית את הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם וללא מחלה כלילית רב-כלית. התועלת של הטיפול התרופתי הופיעה מוקדם יותר והייתה גדולה יותר באלו עם מחלה כלילית רב-כלית, אך היקף ההשפעה גדל עם הזמן בשתי הקבוצות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במחקר FOURIER (או Further Cardiovascular Research with PCSK9 Inhibition in Subjects with Elevated Risk), לאורל חציון מעקב של 2.2 שנים, הירידה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים עם Evolocumab הייתה גדולה יותר בחולים עם מחלה רב-כלית. מחקר FOURIER-OLE מספק נתונים לאורך חציון מעקב נוסף של חמש שנים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את התועלת ארוכת הטווח של Evolocumab בחולים עם וללא מחלה כלילית רב-כלית.

במחקר FOURIER נכללו 27,564 חולים שחולקו באקראי לקבלת Evolocumab או פלסבו; 6,635 חולים נכללו במחקר FOURIER-OLE. חולים עם מחלת עורקים כלילית סווגו על-פי נוכחות מחלה כלילית רב-כלית (היצרות של 40% ומעלה בלפחות שני כלי דם גדולים). התוצא העיקרי של המחקר היה תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי, אירוע מוחי, אשפוז בשל אנגינה לא-יציבה, או רה-וסקולריזציה כלילת; תוצא הסיום המשני העיקרי היה תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי, או אירוע מוחי.

מבין 23,656 חולים במחקר FOURIER עם מחלת עורקים כלילית, ב-25.4% תועדה מחלה כלילית רב-כלית; 5,887 חולים המשיכו למחקר FOURIER-OLE.

הירידה בסיכון עם הקצאה ראשונית לטיפול ב- Evolocumab נטתה להיות גדולה יותר בחולים עם מחלה כלילית רב-כלית, בהשוואה לאלו ללא מחלה רב-כלית : 23% (יחס סיכון של 0.77, רווח בר-סמך 95% של 0.68-0.87) לעומת 11% (יחס סיכון של 0.89, רווח בר-סמך 95% של 0.82-0.96) בהערכת התוצא העיקרי ו-31% (יחס סיכון של 0.69, רווח בר-סמך 95% של 0.59-0.81) לעומת 15% (יחס סיכון של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.77-0.94) באשר לתוצא הסיום המשני העיקרי.

היקף התועלת של הטיפול ב- Evolocumab נטה לגדול במהלך השנים הראשונות והושגה ירידה של 37-38% בסיכון בחולים עם מחלה כלילית רב-כלית וירידה של 23-28% בחולים ללא מחלה כלילית רב-כלית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בטיפול מוקדם להפחתה אינטנסיבית של רמות LDL בדם בחולים עם וללא מחלה כלילית רב-כלית.

J Am Coll Cardiol, Feb 13, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה