מעכבי SGLT כגורם לתוצאה חיובית שגויה לבדיקת אלכוהול בשתן (NEJM)

תיאור מקרה של בדיקה חיובית כוזבת לאלכוהול שנמצאה קשורה לטיפול במעכבי SGLT2 מעלה חשש שזו עשויה להיות סיבה למספר רב של תוצאות חיוביות שגויות

תיאור מקרה של בדיקת טוקסיקולוגיה חיובית כוזבת לאלכוהול שנמצאה קשורה לטיפול במעכבי SGLT2 מעלה חשש שתרופות הסוכרת הנפוצות עשויות להיות סיבה למספר רב של תוצאות בדיקות חיוביות שגויות – עם חשד שחוסר קירור של הדגימות הוא האשם העיקרי במצב.

תיאור המקרה, המתואר ב-New England Journal of Medicine, כלל גבר בשנות ה-60 לחייו שטופל בסוכרת ב-empagliflozin, מעכב SGLT2, במשך 5 חודשים. המטופל דיווח למרפאתו הראשונית כי הוא חושש להישלח לכלא מכיוון שארבע תוצאות בדיקות טוקסיקולוגיה בשתן שנלקחו ממנו לאחרונה היו חיוביות לאלכוהול, למרות שהוא נמנע מאלכוהול במשך 10 חודשים.

כאשר המרפאה ביצעה בדיקת מעבדה נוספת, הדגימה החדשה לא הדגימה אתנול או אתיל גלוקורוניד שניתן לזיהוי, אך הדגימה כמצופה גליקוזוריה, המעידה על דבקותו של המטופל באמפגליפלוזין (20 מ”ג פעם ביום), שהחל 5 חודשים קודם לכן לטיפול בסוכרת שלו. בפנייה ללשכת המבחן בעיר כדי לברר את פרוטוקול איסוף השתן שלו עלה כי דגימות השתן נשלחות רק פעם ביום למעבדה חיצונית לבדיקה ולא נשמרות בקירור לפני ההובלה.

עם אותו רמז חשוב, דגימת השתן של המטופל במרכז לטיפול ראשוני הוצאה מקירור. בעוד שהבדיקה הייתה שלילית במקור לאתנול, בדיקה חוזרת שנעשתה לאחר שהבדיקה נשמרה בטמפרטורת החדר למשך 24 שעות אכן הראתה שהדגימה חיובית, מה שמרמז על האשם מרכזי – תסיסה מיקרוביאלית של גלוקוז בשתן.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה