האם טיפול הורמונאלי חליפי לאחר מנופאוזה משפר תסמיני דיכאון? (Menopause)

במאמר שפורסם בכתב העת Menopause מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול הורמונאלי חליפי לאחר מנופאוזה עשוי להביא לשיפור תסמיני דיכאון בנשים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תסמיני דיכאון מתועדים בשכיחות גבוהה בנשים סביב תקופת המנופאוזה ובשנים הראשונות לאחר מנופאוזה. למרות שטיפול הורמונאלי חליפי נחשב לאפשרות הטיפול היעילה ביותר להקלה על תסמינים וזומוטוריים, ההשפעה של הטיפול על תסמיני מצב רוח אינה מבוססת היטב.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את השינויים בתסמיני דיכאון לאחר התחלת טיפול הורמונאלי חליפי בנשים שפנו למרפאות מומחים לטיפול במנופאוזה.

מדגם המחקר כלל 170 נשים שהשלימו שאלונים עצמיים בהם מסרו פרטים אודות ההיסטוריה הרפואית וכן דיווחו על תסמינים מטרידים. גרסה מקוצרת הושלמה בביקורי מעקב לאחר 3-12 חודשים כאשר החוקרים בחנו את השינויים במדד Center for Epidemiological Studies Depression Scale לפי סוג הטיפול ומינון הטיפול ההורמונאלי החליפי, תולך תקנון למשתנים דמוגרפיים (עישון, רמת השכלה, גיל).

מהנתונים עולה שיעור גבוה של תסמיני דיכאון בנשים שפנו למרפאות מומחים לטיפול במנופאוזה (62%). טיפול הורמונאלי חליפי לווה בשיפור משמעותי בתסמיני דיכאון, הן כאשר ניתן לבדו והן כאשר ניתן בשילוב עם טיפול בתרופות נוגדות-דיכאון (p<0.001).

החוקרים מדווחים כי גיל צעיר יותר, רמת השכלה נמוכה יותר ועישון פעיל נקשרו כולם עם מדדי דיכאון גבוהים יותר בנשים לאחר מנופאוזה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים אודות חשיבות מועד התחלת טיפול הורמונאלי חליפי במטרה לפתח גישה מותאמת אישית לשיפור איכות החיים של הנשים סביב תקופת המנופאוזה ולאחריה.

Menopause, Feb 24, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה