טיפול ב- Methylphenidate מלווה בעליה קלה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים (JAMA Netw Open)

טיפול ב-Methylphenidate מלווה בעליה קלה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריי במטופלים בתרופה לאורך למעלה משישה חודשים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים ממאגר ארצי בשבדיה וכלל 26,710 חולים עם אבחנה של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) בגילאי 12-60 שנים (גיל חציוני של 20 שנים) אשר קיבלו מרשם לטיפול ב-Methylphenidate בין 2007 ו-2012. לכל חולה התאימו החוקרים עד 10 ביקורות זהות בתאריך לידה, מין ומחוז ללא אבחנה של ADHD וללא טיפול ב-Methylphenidate.

במסגרת המחקר נבחן שיעור אירועים קרדיווסקולאריים, כולל מחלת לב איסכמית, תרומבואמבוליזם ורידי, אי-ספיקת לב, או טכיאריתמיות שנה לפני טיפול ב-Methylphenidate ושישה חודשים לאחר התחלת הטיפול בין חולים בזרוע הטיפול ב-Methylphenidate ובין ביקורות תואמות.

ההיארעות הכוללת של אירועים קרדיווסקולאריים עמדה על 1.51 מקרים ל-10,000 שבועות-אדם בקרב מטופלים ב-Methylphenidate לעומת 0.77 מקרים ל-10,000 שבועות-אדם בביקורות התואמות.

בחולים שטופלו ב-Methylphenidate תועדה סבירות אחורית של 87% לשיעור גבוה יותר של אירועים קרדיווסקולאריים לאחר התחלת הטיפול (יחס שיעורי היארעות של 1.41) בהשוואה לביקורות התואמות (יחס שיעורי היארעות של 1.18).

בקרב מטופלים ב-Methylphenidate תועדה סבירות אחורית של 70% לסיכון גבוה מ-10% לאירועים קרדיווסקולאריים בהשוואה לביקורות וסבירות אחורית של 49% לסיכון גבוה יותר מ-20%.

לא תועדו הבדלים בסיכון בין חולים עם וללא היסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בעליה קטנה של כ-10% בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בחולים תחת טיפול ב-Methylphenidate, בהשוואה לביקורות תואמות לאחר שישה חודשי טיפול. הם קוראים לקחת בחשבון את העלייה הקלה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים אל מול היתרונות והסכנות האחרות של הטיפול כאשר שוקלים התחלת טיפול ב-Methylphenidate.

JAMA Netw Open, March 6, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה