רדיולוגיה

רפואה ומשפט: כתבה ראשונה בסדרה מאת עו”ד עופר סולר, והפעם: הסכמה מדעת-מה שכדאי לדעת…

פלוני עיין בעיתון ועיניו נתקלו במודעת פרסומת ענקית של קליניקה רפואית פרטית אשר בה מבוצעים ניתוחים פלסטים שונים ובין היתר ניתוח להארכה ועיבוי של איבר המין הזכרי. פלוני אשר הינו אדם נשוי ואב לילדים מצא עניין בניתוח המוצע, פנה אל הקליניקה ושם נפגש עם נציגת המכירות של הקליניקה ואף עם הרופא אשר מבצע את הניתוח אשר בו התעניין ד”ר ב. מנתח בתחום האורלוגיה.

לאחר שהוצגו בפני פלוני תמונות אשר הדגימו את תוצאותיו המוצלחות של הניתוח שוכנע פלוני לבצע את הניתוח ושילם סך של 19,000 בעבור ביצוע הניתוח. פלוני הסכים לבצע את הניתוח לאחר שד”ר ב. הבהיר לו כי סיכויי ההצלחה של הניתוח הינם 100% וכי לאחר הניתוח תהיה הגדלה ועיבוי של האיבר וכן שיפור בחיי המין. גם נציגת המכירות הסבירה לפלוני כי מדובר בניתוח קצר ביותר, פשוט ונטול סיכונים.

ביום הניתוח חתם פלוני על 2 טופסי הסכמה כאשר הוא כבר מוכן לניתוח ושוכב על מיטת הניתוח.

לאחר הניתוח התברר כי נגרם לפלוני נזק לאיבר מינו נותרו לו צלקות ועיוות של איבר המין.

התובע הגיש תביעה כנגד הרופא המנתח ד”ר ב. והקליניקה אשר בה בוצע הניתוח.  

בפסק הדין אשר ניתן לאחרונה בעניינו של פלוני בבית משפט השלום בתל אביב קבע בית המשפט כי פלוני אשר חתם על הסכמה לניתוח זמן קצר לפני הניתוח ולא קיבל הסברים על מלוא הסיכונים הכרוכים בניתוח זכאי לפיצוי בגין רשלנות הרופא באי קבלת הסכמתו לניתוח וזאת מבלי שבית המשפט דן כלל בשאלה אם הניתוח עצמו, מבחינה רפואית, בוצע בדרך רשלנית.

די לפי פסיקת בית המשפט כי המטופל יוכיח כי לא קיבל הסברים מספקים על הסיכונים הכרוכים בניתוח וכי בית המשפט ישתכנע כי לו היה מקבל הסברים מלאים על הסיכונים היה נמנע המטופל מלבצע את הניתוח כדי לבסס את עילת הרשלנות כלפי הרופא המנתח ולחייבו בפיצוי המטופל אשר נפגע בשל התממשות הסיכון בניתוח.

פסק הדין בעניינו של פלוני מיודענו חוזר על הלכה אשר נקבעה בשנים האחרונות במספר ערכאות וביניהם בית המשפט העליון, לפיה רופא יחויב בפיצוי מטופל בגין טיפול אשר ביצע לו אם המטופל לא הבין את מלוא הסיכונים הכרוכים בטיפול וזאת גם במקרה שהטיפול עצמו מבחינה רפואית בוצע באופן נכון ומקובל.

חוק זכויות החולה משנת 1996 הסדיר לראשונה את מערכת היחסים שבין מטפל למטופל. החוק מטיל על הרופא את החובה להסביר למטופל הסברים מקיפים ורבים על הטיפול אשר הוא עומד לקבל ובין היתר האבחנה של המטופל, הצפי של התפתחות מחלתו (פרוגנוזה), תיאור המהות, ההליך, המטרה, התועלת הצפויה והסיכונים של הטיפול המוצע וכן סיכונים וסיכויים של טיפולים רפואיים חלופיים או העדר טיפול.

בהתאם להוראת החוק אשר זכתה לפירוש מרחיב בפסיקת בתי המשפט על הרופא למסור למטופל את המידע הרפואי בשלב מוקדם ככל האפשר ובאופן שיאפשר למטופל מידה מרבית של הבנת המידע לשם קבלת החלטה בדרך של בחירה מרצון.

בפועל כעולה מפסיקת בתי המשפט המערכת הרפואית, הן הפרטית והן הציבורית טרם הפנימה לגמרי את הוראות החוק בעניין הסכמה מדעת לטיפול.

במקרה אחר (פסה”ד בעניין עלי מיאסה דעקה) הלך בית המשפט העליון צעד נוסף בביסוס זכות המטופל על גופו. בפסק דין התקדימי קבע בית המשפט כי אף אם יוכח שמטופל לא קיבל הסברים על הסיכון הטמון בטיפול ואולם בית המשפט ישתכנע כי אם היה המטופל מקבל את ההסברים המלאים על הסיכונים הטמונים בניתוח הרי שהמטופל היה מבצע את הניתוח תוך נטילת הסיכון שהוסבר לו הרי שעדיין זכאי המטופל לפיצוי בגין מה שהוגדר כ”פגיעה באוטונומיה” של המטופל בכך שבוצע בו טיפול ללא קבלת הסכמה מדעת, שוב ללא קשר לשאלה אם הטיפול היה רשלני מבחינה רפואית.

באותו מקרה היה מדובר בחולה אשר הגיעה לניתוח ברגלה וכאשר הייתה כבר על שולחן הניתוחים התברר כי יש לבצע לה ניתוח נוסף, דחוף יותר של ביופסיה מהכתף. המטופלת הוחתמה על טופסי ההסכמה על שולחן הניתוח ולאחר הניתוח נגרם לה נזק חמור בכתף (כתף קפואה) ונכות בשיעור של 35%.

בית המשפט כאמור באותו מקרה קבע כי לא ניתנה הסכמה מדעת של המטופלת לניתוח בכתף שכן ברי שלא יכלה לשקול אם לסרב לניתוח ולא הבינה את הסיכונים הכרוכים בניתוח במעמד זה. יחד עם זאת בית המשפט הניח כי לו היו ניתנים למטופלת מלוא ההסברים הנדרשים לגבי הניתוח ובאופן אשר עולה בקנה אחד עם חוק זכויות החולה הרי שעדיין סביר להניח שהיא הייתה מסכימה לביצוע הניתוח. נוכח קביעתו זו לא זיכה בית המשפט את המטופלת בפיצוי על מלוא נזקה ונכותה אך פיצה אותה בגין עצם עריכת הניתוח ללא קבלת הסכמה מדעת.

                                                                                   

עו”ד עופר סולר , מתמחה בנזקי גוף ודיני בריאות – לאתר המשרד:  http://www.solarlaw.co.il


הערה: רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה