רדיולוגיה

מונחים רפואיים בעברית : הראש והגולגולת, מתוך jc 436, חינם!!

המלה גולגולת קרובה למלה גלגל ומתארת את קופסת הראש של בעלי חיים השייכים למערכת בעלי החוליות.

במקרא, המלה מתייחסת גם ליחיד “ליקטו ממנו ……עומר לגולגולת”  דהיינו בני ישראל נצטוו ללקוט עומר של מן מדי יום לכל אחד מבני המשפחה.

גולגולת הוא גם שם נרדף למס וכך מספר התלמוד הירושלמי כי “הנהיג רבי בארנונה ובגולגולת”.

כאשר מופיע השם רבי ללא תוספת של שם, הכוונה תמיד לרבי יהודה הנשיא. התלמוד  מלמד אותנו אפוא כי רבי יהודה הנשיא הנהיג ארנונה, שהוא מס מקרקעין וכן “גולגולת” מס על כל נפש בישראל.

גולגולת וראש אם כן שמות נרדפים. שם שלישי המתייחס לראש הוא ה”קדקוד”. יעקב אבינו מברך את בנו אהובו ” ברכות אביך …תהינה לראש יוסף ולקדקוד נזיר אחיו”. 

במשפט זה ראש מקביל לקדקוד, ויוסף הוא נזיר אחיו, כלומר נסיך בין האחים שלו.

קדקוד מתאר גם הנקודה הגבוהה ביותר, לדוגמא קדקוד המשולש, הזווית הגבוהה במשולש, או קדקוד הצמיחה שהוא הקצה העליון של צמח בו מתרחשת הצמיחה לגובה.

נחזור למבנה הראש. המלה פדחת מופיעה בספרותינו העתיקה. בתלמוד, פדחת הכוונה למצח, או, מבחינה אנטומית עצם המצח, the frontal bone .  ואילו מהעבר השני,  בחלק האחורי של הראש נמצא עצם העורף, the occipital bone. מיותר להזכיר לכם, כי בתורה היהודים מכונים “עם קשה עורף”.

בצדי הראש נמצאת עצם הרקה או הצדע ה temple   באנגלית. אם כן, עצם הרקה הלא היא ה temporal bone. בספר שופטים אנחנו לומדים כי סיסרא, שר צבא מלך יבין, הפסיד בקרב נגד ברק בן אבינועם, וברח משדה הקרב ברגל. בהגיעו לאוהלה של יעל, אשת חבר הקני, סיסרא ביקש להיכנס ולנוח. כאשר נרדם לקחה יעל את המקבת בידה “ותתקע את היתד ברקתו, ותצנח בארץ”.  “ברקתו” דהיינו בצד הראש.

המלה “גת” מתארת  חללים הנמצאים בכמה מעצמות הראש. לדוגמה מערת האף, ה maxillary sinus נקרא “גת”. אך המלה “גת” מתייחסת גם ל”גת ורידי” כלומר “a venous sinus” לדוגמא ה”גת הסגיטלי” the saggital sinus  או ” הגת הקורונרי”   the coronary sinus וכן הלאה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה