רפואה דחופה

צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים מלווה בסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים (Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology)

שתיית משקאות עם ממתיקים מלאכותיים בכמות של שני ליטרים ומעלה בכל שבוע מלווה בעליה של 20% בסיכון להופעת פרפור פרוזדורים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסייה להערכת הקשר בין שתיית משקאות ממותקי-סוכר, משקאות עם ממתיקים מלאכותיים ומיצי פירות ובין הסיכון להיארעות פרפור פרוזדורים, לצד ההערכת ההשפעה של פרופיל גנטי על הקשרים הללו.

המחקר מבוסס על נתונים ממאגר UK Biobank אודות 201,856 משתתפים ללא היסטוריה קודמת של פרפור פרוזדורים, עם נתונים גנטיים זמינים, אשר השלימו שאלון תזונה בן 24 שעות. האבחנה של פרפור פרוזדורים התבססה על אבחנה של הרופא המטפל, אבחנה באשפוז או נתוני תמותה.

הנתונים תוקננו למגוון רחב של ערפלנים אפשריים כולל גיל, מין, מוצא אתני, רמת השכלה, מצב סוציו-אקונומי, הרגלי עישון, צריכת אלכוהול, רמת פעילות גופנית, משך שינה, מדד מסת גוף, לחץ דם, תפקוד כלייתי, דום נשימה בשינה, מחלת לב כלילית, סוכרת וטיפול בתרופות לאיזון רמות השומנים בדם או יתר לחץ דם.

לאורך חציון מעקב של 9.9 שנים תועדו 9,362 מקרים חדשים של פרפור פרוזדורים.

בהשוואה לאלו שלא שתו משקאות עם ממתיקים מלאכותיים, באלו ששתו בכל שבוע למעלה מ-2 ליטרים משקאות עם ממתיקים מלאכותיים תועדה עליה של 20% בסיכון להתפתחות פרפור פרוזדורים (יחס סיכון של 1.20, רווח בר-סמך 95% של 1.10-1.31).

באלו ששתו בכל שבוע למעלה מ-2 ליטרים של משקאות ממותקי-סוכר תועה עליה של 10% בסיכון להפרעת הקצב (יחס סיכון של 1.10, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.20).

צריכה של עד ליטר אחד של מיץ פירות טהור לוותה בסיכון נמוך ב-8% להתפתחות פרפור פרוזדורים (יחס סיכון של 0.92, רווח בר-סמך 95% של 0.87-0.97).

הקשרים המדווחים נותרו על כנם לאחר תקנון לנטייה גנטית לפרפור פרוזדורים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר אינם מעידים כי צריכת משקאות ממותקי-סוכר או ממתיקים מלאכותיים משפיעה על הסיכון לפרפור פרוזדורים אלא כי צריכת משקאות אלו עושיה לנבא את הסיכון להפרעת הקצב מעבר לגורמי הסיכון המסורתיים. הם מוספים כי דרושים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם מדובר על קשר סיבתי.

Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology, March 5, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה