משפחה

הכפלת מינון הקורטיקוסטרואידים בשיאוף כאמצעי למניעת החרפת האסתמה/מאת ד”ר קובי שדה, עורך מדור האלרגיה

סקירת המאמר:

Lancet. 2004 Jan 24;363(9405):271-5.  Doubling the dose of inhaled corticosteroid to prevent asthma exacerbations: randomised controlled trial.

Harrison TW, Oborne J, Newton S, Tattersfield AE.

מאת: ד”ר קובי שדה

רקע

גלוקוקורטיקואידים הניתנים במשאפים (בשיאוף) הם כיום מהוות את תרופות הבחירה לטיפול באסתמה פרסיסטנית  הדורשת טיפול מונע קבוע. השאלה העיקרית העומדת בפני הרופא היא מה לעשות כאשר חלה החרפה במצב האסתמה של החולה.  כאשר ההחמרה היא פתאומית או קשה ההתלבטות היא קלה ובד”כ יהיה צורך בטיפול אינטנסיבי שעשוי לכלול סטרואידים פומית. אך כשההחרפה היא קלה והדרגתית אין עדיין בהירות לגבי הדרך שיש לנקוט. במרבית הקווים המנחים  של האיגודים השונים לטיפול באסתמה, הכפלת מינון הסטרואידים שבשיאוף יהיה הצעד המומלץ הראשון בעת החרפה, אבל הנחיות אלו לא נבדקו דין ואין אנו בטוחים ביעילותן.

האריסון ועמיתיו מבריטניה פרסמו לאחרונה ב’לנצט’ מחקר שניסה לתת תשובה לשאלה האם הכפלת מינון הסטרואידים בשיאוף יעילה בטיפול באסתמה שהחריפה.

שיטות

המחקר כלל 390 אסמתיים שנזקקו לטיפול מונע קבוע בסטרואידים בשיאוף. כל חולה עבר ניטור יומיי על ידי מד נשיפה ועל ידי ניהל יומן תסמינים.

החולים חולקו באופן סמוי לשתי קבוצות מקבילות: בקבוצה אחת הוכפל מינון הסטרואידם  שבשיאוף מיד כשהופיעו סמני ההחרפה באסתמה ואילו הקבוצה השנייה  שימשה כבקרה ווהחולים טופלו במשאף פלאצבו בעת החרפה.

המטרה העיקרית במחקר הייתה להשוות בין שתי הקבוצות מבחינת מידת הצורך שלהם בסופו של דבר בסטרואידים סיסטמיים במהלך המחקר.

תוצאות

במהלך תקופת המחקר 53% מהחולים נזקקו לתגבור הטיפול באסתמה והם קבלו מינון כפול של סטרואידים במשאף או פלאצבו.

מתוך כל אותם חולים בהם הייתה החרפה באסתמה בכ 12% לא חל שיפור מספק והם נזקקו לטיפול סיסטמי בסטרואידים  אך לא נמצא הבדל, מבחינה זו, בין קבוצת הטיפול לבין קבוצת הבקרה. או במילים אחרות הכפלת מינון הסטרואידים הייתה שוות ערך להוספת פלאצבו ביכולת למנוע את החרפת האסתמה למצב הדורש סטרואידים סיסטמית.

דיון

לכאורה יש בכך בכדי להעיד על  כך שלהכפלת מינון הסטרואידים אין ערך אלא שיש לזכור שהמדד שנבדק היה רק הצורך בסטרואידים סיסטמיים ולא נעשתה השוואה בין הקבוצות במדדים כמו סימפטומים, איכות חיים, תפקוד ריאה וכדומה.

ייתכן והכפלת הסטרואידים לא הצליחה למנוע את ההתקף החריף אך אולי היא כן מזרזת את  השיפור באסתמה ואת איכות החיים  כאשר מדובר בהחרפה קלה יותר.

כמוכן לא ברור מהמחקר האם השפעת החלפת הסטרואידים בשיאוף הייתה קשורה במינון ההתחלתי של הסטרואידים. לעובדה זו משמעות חשובה שכן מחקרים קודמים הראו שהמינון המקסימלי של סטרואידים בשיאוף הוא עד 800-1000 מיקרוגרם ליממה ושמעבר למנון זה  אין להם כל השפעה נוספת על האסתמה.

למרות ההסתייגויות מדגיש המחקר את הצורך להבין טוב יותר מהו הטיפול האופטימלי בכל אחד מסוגי ודרגות החומרה באסתמה .

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    אחיות ואחים יקרים,

    לרגל יום האחיות והאחים המצוין היום, 16 באפריל 2024, אנו מצדיעים לכם ומוקירים את פועלכם.

    אתם, הגיבורים שנלחמים על חייהם של חיילים ושל אזרחים, ולא משנה באילו תנאים, וזאת באומץ, בגבורה וללא פשרות, ראויים לכל הערכה.
    תודה רבה בשם חברת e-Med ובשם המדינה כולה.