משפחה

בדיקות אבחנתיות וטיפולים תרופתיים חדשים כנגד מחלות ממאירות ברשימה המובילה של ארגון הבריאות העולמי (מתוך ה-WHO)

ארגון הבריאות העולמי

תרופות חדשות לטיפול בסרטן ובדיקות אבחנתיות חדשות למחלות ממאירות הוספו לרשימת התרופות והבדיקות החיוניות של ארגון הבריאות העולמי (Essential Medicines List). רשימה זו משמשת למעלה מ-150 מדינות ברחבי העולם לקבלת החלטות באשר לתרופות המספקות את הערך הגבוה ביותר עבור העלות, על-בסיס עדויות והשפעה על המצב הבריאותי.

ההכללה ברשימה של חלק מהתרופות החדשות והמתקדמות ביותר למחלות ממאירות מהווה הצהרה חזקה לפיה לכולם צריכה להיות גישה לטיפולים מצילי חיים אלו, ולא רק לחולים היכולים להרשות זאת לעצמם.

תרופות חיוניות

ארגון הבריאות העולמי מגדיר תרופות חיוניות ככאלו העונות על הצרכים הרפואיים של האוכלוסייה. התרופות נבחרות בהתאם לנטל המחלה, הוכחות אודות בטיחות ויעילות ומאזן עלות-תועלת. רשימה זו מתעדכנת אחת לשנתיים ולצורך הסקירה הנוכחית הומלץ על סף תועלת של שיפור הישרדותי של לפחות 4-6 חודשים במטרה לשקול מועמדות תרופה לרשימה.

ועדת המומחים המליצה על הוספת התרופות החדשות הבאות לרשימת התרופות החיוניות:

·       Nivolumab (אופדיבו) כטיפול קו-ראשון בחולים עם מלנומה גרורתית ולא-נתיחה (Pembrolizumab (קיטרודה) מופיעה כחלופה בעלת יעילות תרפואיטית דומה). זו הפעם הראשונה שהרשימה כוללת טיפול למלנומה גרורתית.

·       Bortezomib (ולקייד), Lenalidomide (רבלימיד), Thalidomide (תלידומיד) ו-Melphalan מיועדים לחולים עם אבחנה חדשה של מיאלומה נפוצה, הן באלו המועמדים להשתלה והן באלו שאינם מועמדים להשתלה.

·       Erlotinib (טרסיבה) כטיפול קו-ראשון במקרים של סרטן ריאות מתקדם מסוג NSCLC עם מוטאציית EGFR (Afatinib ו-Gefitinib רשומות כחלופות בעלות יעילות דומה).

·       Abiraterone (זייטיגה) מיועדת לסרטן ערמונית גרורתי ועמיד לסירוס (Enzalutamide (אקסטנדי) לא הופיעה ברשימה).

·       Arsenic (טיפול פומי ותוך-ורידי) מיועדת לחולים עם Acute Promyelocytic Leukemia (מופיעה גם ברשימת התרופות החיוניות לילדים).

·       Pegaspargase הומלצה לטיפול בחולים עם Acute Lymphoblastic Leukemia.

הועדה שקלה גם מספר טיפולים חדשים אחרים למחלות ממאירות אך החליטה שלא להמליץ עליהם להכללה ברשימה: Nivolumab, Pembrolizumab ו-Atezolizumab (טיסנטריק) לטיפול ב-NSCLC; Pertuzumab (פרג’טה) לטיפול בסרטן שד חיובי ל-HER2; Trastuzumab Emtansine (קדסיילה) לטיפול בסרטן שד חיוני ל-HER2 ומתן תת-עורי של Rituximab (מבטרה) ו-Trastuzumab.

בדיקות אבחנתיות

רשימת הבדיקות האבחנתיות כוללת רשימה של בדיקות לאבחנת המצבים הנפוצים ביותר, כמו גם מספר מוגבל של מחלות בעלות עדיפות עולמית, דוגמת HIV, מלריה, שחפת והפטיטיס. להלן רשימת הבדיקות האבחנתיות שנכללו ברשימת הבדיקות החיוניות:

·       בדיקת פעילות Lactate Dehydrogenase, המשמשת לסייע בהערכת הפרוגנוזה והמעקב אחר ממאירויות המטולוגיות (לימפה) וגידולי תאי נבט.

·       בדיקת קולטנים לאסטרוגן ופרוגסטרון, המשמשת לאבחנה, הערכת הפרוגנוזה וטיפול בסרטן שד.

·       בדיקות לביטוי-יתר של HER2 או Tyrosine Kinase Receptor, המשמשות לאבחנה, קביעת הפרוגנוזה וטיפול בסרטן שד.

·       משטח פאפ לבדיקת סקר לסרטן צוואר הרחם.

·       בדיקת PSA המסייעת באבחנה וניטור סרטן ערמונית.

·       בדיקה אימונו כימית של הצואה המשמשת כבדיקת סקר לסרטן מעי גס ורקטום.

·       בדיקת hCG עם Beta-hCG, המשמשת לאבחנה ומעקב אחר גידולי תאי נבט ומחלה טרופובלסטית של ההיריון.

·       בדיקת Alphafetoprotein, המשמשת בשילוב עם אולטרה-סאונד כבדיקת סקר לסרטן כבד בחולים בסיכון גבוה עם שחמת כבד ואלו עם היסטוריה משפחתית. הבדיקה משמשת גם לקביעת שלב ומעקב אחר גידולי תאי נבט.

·       פאנל בסיסי לבדיקות אימונו-היסטוכימיות, המשמש לאבחנה של לימפומה, כמו גם תת-סיווג, פרוגנוזה וטיפול.

·       פאנל בסיסי של סמנים אימונו-היסטוכימיים, המשמש לאבחנה של גידולים סולידיים.

·       בדיקות BCR-ABL1 ושעתוקי ABL1 משמשות לאבחנה ומעקב אחר Chronic Myelocytic Leukemia ו-CML Variants ולפרוגנוזה של החולים עם Acute Lymphoblastic Leukemia.

·       פאנל Flow Cytometry של נוגדנים ללויקמיה, המשמש במטרה לסייע באבחנה של לויקמיה חדה.

WHO. Executive Summary

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה