משפחה

סימני אזהרה לבדיקות סקר לזיהוי מחלת שריר לב על-רקע ATTR (מתוך JACC Heart Fail)

דגלים אדומים מסוימים צריכים להוביל להשלמת בדיקות סקר למחלת שריר לב על-רקע ATTR (Transthyretin Amyloid Cardiomyopathy), כך עולה לפי מסמך קונצנזוס חדש שפורסם בכתב העת JACC: Heart Failure.

יש מקום להשלים בדיקות סקירה בנוכחות עליה בעובי הדופן עם אי-ספיקת לב או סימנים/תסמינים המהווים “דגל אדום” בגברים מעל גיל 65 שנים ובנשים מעל גיל 70 שנים. דגלים אדומים אלו כוללים ירידה בעומס האורכי (Longitudinal Strain) ללא מעורבות חוד הלב; היפרטרופיה של חדר שמאל בבדיקות הדמיה אך עם מתח תקין, נמוך-תקין או נמוך בתרשים אק”ג; חסימת הולכה מהפרוזדור לחדר בנוכחות עליה בעובי דופן חדר שמאל; מאפיינים הסננתיים באקו-לב, דוגמת עליה בעובי מסתמים, מחיצה בין פרוזדורים או דופן חופשי של חדר ימין; בבדיקת MRI של הלב עדות להרחבת נפח חוץ-תאי או האדרה דיפוזית מאוחרת של גדוליניום; פולינוירופתיה, דיס אוטונומיה (תת לחץ דם אורתוסטטי, שלשול/עצירות והפרעות בתפקודי זקפה)/ תסמונת תעלה קרפאלית דו-צדדית/ עליה קלה וממושכת ברמות טרופונין.

המומחים מסבירים כי ישנה חשיבות רבה לאבחנה מדויקת ומוקדמת בכדי לשפר את תוצאות הטיפול בחולים, בעיקר לאור הממצאים החיוביים ממחקר בשלב 3 להערכת Tafamidis לטיפול במחלת שריר לב על-רקע ATTR וטיפולים מבטיחים אחרים המצויים בשלבי פיתוח. מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את השימוש ב-Meglumine ו-Tafamidis במאי האחרון לטיפול במקרים של מחלת שריר לב על-רקע ATTR על-רקע תורשתי או ללא-מוטאציה.

עם הזמינות של מיפוי לב כבדיקה לא-יקרה, לא-פולשנית, יש מקום להשלים בדיקות סקר למחלה זו באוכלוסיות בסיכון גבוה. אין ספק כי צפויה עליה במספר החולים כעת שיש בדיקת הדמיה נוחה ויחסית לא-יקרה.

JACC Heart Fail 2019

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה