משפחה

האם ראוי שרופאים ישמשו כלוביסטים של חברות לשיווק סיגריות אלקטרוניות ? ועדת האתיקה של הר”י צפויה לפסוק בקרוב (דהמרקר)

בכתבה נרחבת בדהמרקר מצביעה רוני לינדר על התופעה הצורמת לדעתה שבה רופאים בכירים מאוד (פרופ’ מוטי רביד, בתמונה,  ופרופ’ יהודה אדלר) משמשים כלוביסטים של חברת ג’ול ומגיעים לדיון בוועדת הרווחה הכנסת שבה הם מביעים תמיכה בגישה לפיה אין דין  הסיגריות האלקטרוניות כדין סיגריות רגילות, ושלמעשה יש לראות בהן כאמצעי לגיטימי לגמילה מעישון.  הסוגיה של השתתפותם בדיון כמייצגי תעשיית הסיגריות האלקטרוניות אף תעלה לדיון בלשכה לאתיקה של הר”י בעקבות תלונה שהוגשה ע”י מנכ”ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת.

מנגד, שני הרופאים מסבירים בכתבה שהם חשים שזו חובתם המקצועית והמוסרית להציג את עמדתם המבוססת על מחקרים וספרות מקצועית, לפיה לסיגריות אלקטרוניות יש תפקיד חשוב ומשמעותי בגמילה מעישון של אנשים שאינם מצליחים להיגמל בשיטות אחרות. ומכיוון שלדעתם יש קונצנזוס שהנזק משימוש בסיגריות אלקטרוניות נמוך משמעותית (הגם שאינו אפסי) מעישון סיגריות בעירות, הרי התועלת בגישה זו מבחינת בריאות הציבור היא גדולה וחשובה.

מנגד, כידוע, כל המוסדות והאיגודים הרפואיים הרלוונטיים בישראל (איגוד רופאי בריאות הציבור, האגודה למלחמה בסרטן, החברה לגמילה מעישון, וכמובן משרד הבריאות )   שוללים גישה זו בטענה שכל עוד לא הוכח מדעית שהנזק מסיגריות אלקטרוניות אכן מופחת לא ניתן לראות בסיגריות האלקטרוניות אמצעי לגיטימי לגמילה מעישון. בנוסף, בשל העובדה שמדובר במוצר צריכה החשש משימוש לא מבוקר , גם ע”י אנשים שאינם מעשנים המעוניינים להיגמל, ובעיקר צעירים וקטינים (כפי שקורה אכן בארה”ב) , עלול לגרום לכך שהנזק יעלה מהתועלת (שעדיין לא הוכחה לטענתם).

לכתבה המלאה

הערת המערכת: מבחינת בריאות הציבור בישראל הבעיה המשמעותית ביותר היא שיש עדיין כ-1.2 מיליון ישראלים שמעשנים, מה שמעמיד אותם בסיכון מוגבר משמעותי לחלות בסרטן , מחלות לב וכלי דם, ועוד – ולקצר תוחלת חייהם בשנים רבות. שיעורי העישון אמנם בירידה מתונה בשנים האחרונות אך הם עדיין גבוהים יחסית (כ-20%), ואין ספק שעישון מהווה עדיין את גורם התמותה הניתן למניעה הגדול והמשמעותי ביותר.  

אז אולי צריך לחשוב קצת מחוץ לקופסא ?  הרי אם היינו חיים עד כה בעולם שאין בו סיגריות , וחברה מסחרית שהייתה “ממציאה” לפתע מוצר כזה כיום ומנסה להכניס אותו לשוק – די ברור שאף רשות בריאות בעולם לא הייתה מאשרת מוצר כזה שמכיל כל כך הרבה חומרים קרצינוגניים ומזיקים לרוב.  

אז אולי הגישה הנכונה היא שמשרד הבריאות והמדינה יכריזו על כך שעד נניח שנת 2025 ייצור ושיווק סיגריות טבק בעירות ייאסר ויופסק לחלוטין. תחת גישה דרסטית כזו ייתכן שלסיגריות אלקטרוניות עשוי להיות דווקא תפקיד חשוב ולהוות תחליף שיסייע למעשנים שלא יצליחו להיגמל עד אז לחלוטין בשיטות אחרות. מבחינת התועלת לבריאות הציבור,  אין לנו ספק שהפסקת עישון של למעלה ממיליון מעשנים, גם אם מרביתם יעברו לסיגריות אלקטרוניות, תהיה רבה ומשמעותית.

יכול להיות שהגישה הזו נראית לא מעשית ובלתי אפשרית (והיא כמובן תותקף באין ספור בג”צים מצד תעשיית הטבק ואולי אף כמה אירגוני זכויות אדם שיטענו שלכל אחד יש את הזכות לעשן עצמו לדעת..) , אבל דווקא משרד הבריאות הבריטי , זה שתומך אגב בשימוש בסיגריות אלקטרוניות ככלי עזר לגמילה מעישון, ושתחת גישה זו פחתו שיעורי העישון באנגליה מכ-20% ב-2011 ל-14.4% ב-2018 , כשבמקביל שיעור המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות הגיע ל-6.3% ,  הכריז לאחרונה על כך שעד 2030 העישון באנגליה יופסק לחלוטין . בכתבה זו ב- SKY NEWS  שכותרתה : smoking to be ended in the UK by 2030  מוצגים עיקרי ההתכנית .      חומר למחשבה.. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה