משפחה

שיקום לפני ניתוח סרטן מעי גס ורקטום עשוי לשפר הישרדות ללא-מחלה (Ann Surg)

חודש שיקום לפני ניתוח סרטן מעי גס ורקטום מלווה בעליה בשיעורי הישרדות ללא-מחלה של החולים, כך עולה מניתוח נתונים משלושה מחקרים שפורסם במאמר בכתב העת Annals of Surgery.

החוקרים בחנו את הנתונים ממחקר עוקבה ושני מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת שיקום, אשר כללו בסך הכול 202 משתתפים. מטרתם הייתה לבחון את ההשפעה של תכנית שיקום על התוצאות האונקולוגיות בטווח הארוך לאחר ניתוח אלקטיבי בשל סרטן מעי גס ורקטום.

תכנית השיקום כללה תכנית אימון ביתי פרטנית, ייעוץ תזונתי, תוספי חלבוני מי גבינה וטכניקות להפחתת חרדה. חציון משך התכנית עמד על 29 ימים וחציון ההיענות לתכנית עמד על 80%.

החוקרים מדווחים כי לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי ההישרדות המצטברים בין חולים שלקחו חלק בתכנית השיקום ובין הביקורות (96.4% לעומת 91.7%, בהתאמה), וגם שיעורי ההישרדות ללא-מחלה היו דומים (85.3% לעומת 79.3%, בהתאמה).

תכנית השיקום לוותה בעליה בשיעורי הישרדות ללא-מחלה לאחר חמש שנים בתת-קבוצה של חולים עם מחלה בשלב III (73.4% לעומת 50.9%, p=0.045), בעוד ששיעורי ההישרדות ללא-מחלה ושיעורי ההישרדות הכוללים לאחר חמש שנים היו דומים בין הקבוצות בתת-ניתוח שכלל חולים עם סרטן הרקטום.

עם זאת, לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, תכנית השיקום לוותה בירידה מובהקת של 55% בסיכון להישרדות ללא-מחלה בכל שלבי המחלה וירידה מובהקת של 74% בסיכון להישרדות ללא-מחלה בחולים עם מחלה בשלב III. בדומה, בתת-קבוצה של חולים עם ממאירות רקטאלית, תכנית השיקום לוותה בירידה של 78% בסיכון להישרדות ללא-מחלה.

החוקרים מדגישים כי מדובר בממצאים מוקדמים מאוד, אך הם תומכים בשילוב תכנית שיקום כחלק מהטיפול בחולים עם סרטן לא-גרורתי של המעי הגס והרקטום. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת ההשלכות הכלכליות של התערבויות אלו ואת הדרך הטובה ביותר לשלב זאת בטיפול האונקולוגי.

Ann Surg 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה