משפחה

נייר העמדה של משרד הבריאות הניו-זילנדי ממליץ לצוות הרפואי לתמוך במעשנים שאינם מצליחים להיגמל השוקלים שימוש בסיגריות אלקטרוניות כאמצעי לגמילה מוחלטת מעישון


כפי שדיווחנו לאחרונה הודיעו רשויות הבריאות בניו זילנד על שינוי או אפילו מהפך בגישתם לסיגריות אלקטרוניות . מהגישה שראתה בהן (בדומה לעמדת ה-WHO והרשויות בישראל) כמוצר טבק לכל דבר, כעת הרשויות סבורות שהסיגריות האלקטרוניות עשויות להוות חלק מהאמצעים להשגת ירידה גדולה יותר בשיעורי העישון .

יש לציין שלפי דו”ח העישון האחרון של ה-WHO ניו זילנד מוגדרת כאחת המדינות אשר מיישמות את התכנית המומלצת של ה-WHO למלחמה בעישון, ה-MPOWER .

בהודעת משרד הבריאות הניו זילנדי הוסבר השינוי בכך שלהערכת מומחי המשרד קיימות ראיות מספקות לכך שאיוד חושף את המשתמש לפחות רעלנים מאשר עישון סיגריות טבק, ומכיוון שהאתגר של הפסקת עישון נותר קשה עבור אוכלוסייה רחבה מאוד פתרון זה של איוד עשוי לסייע בגמילה מעישון.

משרד הבריאות הניו זילנדי אף הפיק נייר עמדה הפונה לקהל המקצועי במטרה לסייע לצוות הרפואי לתמוך במעשנים המעוניינים להיגמל ואשר בוחנים את אפשרות השימוש באידוי.

לצורך כך המסמך עונה על מס’ שאלות מרכזיות :

מיהם  המשתמשים העיקריים בסיגריות אלקטרוניות ומה מאפיין אותם ?

ישנן שתי קבוצות שונות של משתמשים בסיגריות אלקטרוניות: אלה ש”השתמשו אי פעם “, כלומר ניסו או מנסים כעת לעשות שימוש בסיגריות אלקטרוניות, ואלה שמשתמשים בסיגריות אלקטרוניות באופן קבוע.

ע”פ המסמך, מספר גדל והולך של אנשים, צעירים ומבוגרים, מעשנים ולא מעשנים, מדווחים כי השתמשו אי פעם בסיגריה אלקטרונית (כלומר, לקחו אפילו נשיפה אחת). עם זאת, שימוש קבוע מוגבל במידה רבה למעשנים הנוכחיים או לשעבר.

בניו זילנד, סקר הבריאות וסגנון החיים של הסוכנות לקידום הבריאות (HLS) מצא כי 1% מהמבוגרים (בסביבות 30,000 מבוגרים (Li et al 2015) משתמשים כיום בסיגריות אלקטרוניות לפחות לאורך תקופה של חודש.

מהם הרכיבים הקיימים בסיגריות אלקטרוניות ?

סיגריות אלקטרוניות הן מכשירים חשמליים המחממים תמיסה (או נוזל אלקטרוני) ליצירת אדים שהמשאף שואף או ‘vapes‘. מרכיבי הנוזל האלקטרוני עשויים להשתנות, אך נכון לעכשיו, רוב הנוזלים האלקטרוניים מכילים פרופילן גליקול (שנמצא גם במשאפי אסתמה ) וחומרי טעם וריח.

חלק מהנוזלים האלקטרוניים, אך לא כולם, מכילים ניקוטין.

אילו סוגים של סיגריות אלקטרוניות קיימים בשוק ?

סיגריות אלקטרוניות מגיעות במגוון סגנונות, החל במכשירים שנראים דומים לסיגריות המסורתיות (דור ראשון) עם מיכל, או עם מחסנית למילוי חוזר (דור שני) . מכשירים עם סוללות גדולות יותר המאפשרות התאמת גודל השאיפה לדרישות/צרכים הספציפיים של המשתמש (דור שלישי) .

סיגריות אלקטרוניות מהדור השני והשלישי בדרך כלל מספקות יותר ניקוטין מאשר סיגריות אלקטרוניות מהדור הראשון.

אילו מוצרי הפסקת עישון זמינים ב- ניו זילנד ?

בניו זילנד, קיים איסור למכור מוצר הפסקת עישון המכיל ניקוטין אלא אם כן המוצר

אושרה על ידי Medsafe לשימוש כתרופה.

מסטיק ניקוטין, טבליות ומדבקות שיעזרו לאנשים להפסיק לעשן הוערכו ואושרו על ידי Medsafe למכירה בניו זילנד כתרופות.

יצרני סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין יכולות לפנות ל- Medsafe לבחינת הסיגריות שלהם כתרופות למכירה בניו זילנד.

טרם אושרה אף סיגריה אלקטרונית כתרופת הפסקת עישון במדינה זו.

עם זאת, ניתן לרכוש באינטרנט ללא הגבלה סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין לשימוש אישי.

מהן אפשרויות התמיכה בהפסקת עישון ?

שילוב תמיכה התנהגותית עם תרופות להפסקת עישון נקשר לסיכוי הגדול ביותר

להצלחה בהפסקת עישון . השימוש בתמיכה התנהגותית עם סיגריות אלקטרוניות עשוי לקבל תוצאה דומה.

שירותי Quitline וגם שירותי גמילה מעישון באמצעות פגישות פנים אל פנים יכולים לתמוך באנשים המעוניינים להשתמש בסיגריות אלקטרוניות בניסיון הפסקת העישון שלהם.

יש לציין ששירותי ייעוץ לגמילה מעישון אלה אינם יכולים לספק סיגריות אלקטרוניות במסגרת הטיפול.

מהי היעילות של סיגריות אלקטרוניות בהשגת הפסקת עישון ?

המחקר על יעילותן של סיגריות אלקטרוניות בהפסקת עישון הולך וגדל, אך תוצאות המחקרים עדיין אינן חד משמעיות.

לשימוש בסיגריות אלקטרוניות ככלי עזר לגמילה מעישון יש בהחלט רציונל והיגיון. סיגריות אלקטרוניות יכולות לספק ניקוטין, שזהו המרכיב המשמעותי מבחינת המעשנים. בנוסף, השימוש בסיגריות אלקטרוניות גם מהווה תחליף מסוים להרגל , לחוויה ולהנאה שאנשים מפיקים מעישון.

סוגים מסוימים של סיגריות אלקטרוניות מספקים יותר ניקוטין (כלומר, סיגריות דור שני / שלישי בדרך כלל מכילים יותר ניקוטין ממוצרי הדור הראשון). כמו כן ככל שהמשתמש בסיגריות אלקטרוניות הוא בעל ניסיון רב יותר, יכולתו לספוג יותר ניקוטין גבוהה יותר.  (RCP 2016).

העדויות החזקות ביותר ליעילותן של סיגריות אלקטרוניות בסיוע להפסקת עישון מגיעות

ממחקרים מבוקרים אקראיים (RCT) המשווים את התוצאות לטווח הארוך (לפחות 6 חודשים) בהפסקת עישון סיגריות קונבנציונליות באמצעות סיגריות אלקטרוניות בהשוואה לקבוצת בקרה .

בספרות המדעית העולמית פורסמו עד כה רק שני RCTs המדווחים על שיעורי ההימנעות לטווח הארוך כתוצאה של שימוש בסיגריה אלקטרונית. RCTs אלה מראים שלסיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין היו תוצאות טובות יותר בגמילה מעישון למשך 6 חודשים לפחות בהשוואה לסיגריות אלקטרוניות ללא ניקוטין (יחס סיכוי = 2.29, CI 95%: 1.054.96; שיעורי הימנעות מוחלטים: 9% לעומת 4%) (McRobbie et al 2014).

יש בהחלט צורך במחקרים נוספים בכדי לאשר ממצאים אלה.

בשלב זה אין למשרד הבריאות הניו זילנדי מספיק ראיות להמליץ ​​על מוצרים אלה בביטחון כאמצעי יעיל של הפסקת עישון. המשרד מייעץ למעשנים להשתמש בתרופות הפסקת עישון מאושרות בשילוב עם תמיכה התנהגותית משירותי הגמילה מעישון (פגישות ייעוץ אישיות ו / או Quitline).

באשר לאופן השימוש בסיגריה אלקטרונית נייר העמדה מציג מס’ אפשרויות:

שילוב עישון עם איוד ( vaping)

היתרונות הבריאותיים הגדולים ביותר נצפים כאשר אנשים מפסיקים לעשן לחלוטין, וזו צריכה להיות המטרה הסופית של כל התערבות להפסקת עישון.

·         יש אנשים שמצליחים לעבור לחלוטין במהירות מעישון לאיוד. לאחרים יכול לקחת קצת זמן להסתגל ולכן יש מקום לנסות מספר סוגים של סיגריות אלקטרוניות ונוזלים אלקטרוניים לפני שתמצא אחת שתוכל לעזור להם להפסיק לעשן.

·         באופן אידיאלי, אנשים יפסיקו בסופו של דבר גם לאייד ולהשתמש בסיגריות אלקטרוניות.

·         שילוב vaping עם תרופות להפסקת עישון:

חלק מהאנשים עשויים לבחור להשתמש בסיגריות אלקטרוניות בנוסף לתרופות מאושרות להפסקת עישון. ע”פ נייר העמדה יש לאפשרות זו מקום.  אין להניא מטופלים מלעשות שימוש בסיגריות אלקטרוניות במקביל לתרופות לגמילה ויש לעודד אותם להפסיק לעשן לחלוטין.

מהן הסכנות הבריאותיות של סיגריות אלקטרוניות ?

ניקוטין

הניקוטין שנמצא בטבק אינו הגורם להשפעות הבריאותיות השליליות הקשורות לעישון. הגורם המרכזי הם אותם כימיקלים אחרים הנמצאים בעשן הטבק הגורמים לנזקים הבריאותיים. (RCP 2016). עם זאת, ניקוטין הוא ממכר ומהווה כימיקל המעודד עישון.

עבור מעשנים, הניקוטין הנמצא בסיגריות אלקטרוניות מהווה סכנה מועטה בלבד. עם זאת יש לזכור שצריכת ניקוטין בכמויות מופרזות עלולה להיות קטלנית, ובמיוחד לילדים. על מנת למנוע הרעלה בשוגג, במיוחד של ילדים, יש לאחסן סיגריות אלקטרוניות ו במקום שאינם יכולים לגשת אליהם על ידי אחרים.

סיגריות אלקטרוניות

אנשים שמעשנים כבר תלויים בניקוטין, כך שסיגריות אלקטרוניות לא תיצור התמכרות חדשה. רב המשתמשים מרגישים פחות תלויים בסיגריות אלקטרוניות מאשר בסיגריות המסורתיות. לעתים קרובות הם בוחרים להפחית את ריכוזי הניקוטין בו הם משתמשים לאורך זמן ועשויים לכן בסופו של דבר להפסיק לעשות שימוש בסיגריות אלקטרוניות לחלוטין.

שימוש לטווח קצר בסיגריות אלקטרוניות נקשר לתופעות לוואי קלות כמו כאבי ראש, יובש בפה או גירוי בגרון או בפה. הסיכונים הבריאותיים הנלווים לשימוש ארוך טווח בסיגריות אלקטרוניות לא ידועים. עם זאת קיימות עדויות לכך שהסיכונים הבריאותיים של עישון צפויים להיות גדולים בהרבה (RCP 2016 ו- מקניל ואח ‘2015).

כמו כן, נייר העמדה מציין שישנן עדויות לכך שסיגריות אלקטרוניות קשורות לפחות סיכונים בריאותיים עבור מעשנים שהפסיקו לחלוטין לעשן ועברו מעישון טבק לשימוש בסיגריה אלקטרונית.

אדי סיגריה אלקטרונית

מספר רעלים נמצאו באדי סיגריות אלקטרוניות. עם זאת, כאשר משתמשים בסיגריות אלקטרוניות בטווח פעילות תקין (כלומר, לא מחוממות ביתר), רעלים אלה קיימים ברמות נמוכות מאוד – נמוכות פי כמה מאשר בעישון טבק (RCP 2016).

אדי איוד “יד שנייה”

הסיכונים מאדים יד שנייה אינם ידועים בשלב זה. עם זאת קיים מידע על כך שאדי יד שנייה הם פחות מזיקים מעשן סיגריות קונבנציונליות יד שנייה.

נייר העמדה אף מנחה כיצד להגדיר את המוצרים והמשתמשים בהתאם לגישתו:

·         סיגריות אלקטרוניות אינן מוצר טבק דליק ולכן אין לקודד אותן ככאלה.

·         אם מעשן עבר לחלוטין מסיגריות קונבנציונליות לסיגריות אלקטרוניות, יש לקודד אותם כמעשן לשעבר.

·         אם מעשן עדיין מעשן סיגריות, אפילו מעט, למשל סיגריה אחת ביום, יש לקודד אותו כמעשן נוכחי.

לנייר העמדה

הערת המערכת: בעוד שהקונצנזוס הקיים כעת בישראל (משרד הבריאות, איגודים רפואיים מקצועיים, עמותות חולים ועוד) לכאורה (לכאורה , כי לפי סקר שערכנו לפני מס’ חודשים בהשתתפות כ-280  אנשי מקצועות רפואה, נראה שהיה דווקא רוב מוחלט (כ-70%) לאלו שגרסו שהגישה של מערכת הבריאות הבריטית, וכעת גם הניו-זילנדית, היא הגישה הנכונה והמתאימה גם לישראל) הוא התנגדות מוחלטת ועזה לאפשרות של “ליגליזציה” של סיגריות אלקטרוניות כאמצעי עזר לגמילה מעישון, עד כדי כך שנראה לעיתים שעיקר המאמצים הציבוריים והתקשורתיים במלחמה בעישון מתמקדים כעת ב”חיסול” הלגיטימיות של השימוש בסיגריות אלקטרוניות ככלי המסייע בגמילה, חשוב להראות שקיימות גם גישות של מערכות בריאות אחרות, לא בהכרח פחות מתקדמות ו”חכמות” המנוגדות לחלוטין לגישה המקובלת הנוכחית.

לכן, הדיון בנושא הוא לגיטימי והניסיון  שראינו לאחרונה גם להכפיש רופאים מומחים המצדדים בעמדה שונה ואשר מוכנים אף להציג אותה בדיונים רלוונטיים בכנסת כפעילות שהיא בניגוד לאתיקה המקצועית (עד כדי הגשת תלונה לועדת האתיקה של הר”י) , אינם עומדים בקנה אחד עם העיקרון של פתיחות וחופש דיון אקדמי ומקצועי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין עישון אימהי ובין הסיכון להפרעות יתר לחץ דם של היריון? (Hypertension)

    מה בין עישון אימהי ובין הסיכון להפרעות יתר לחץ דם של היריון? (Hypertension)

    במאמר שפורסם בכתב העת Hypertension מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב נשים שהפסיקו לעשן במהלך ההיריון תועד סיכון מוגבר לעליה מופרזת במשקל הגוף והתפתחות הפרעות יתר לחץ דם של היריון. עם זאת, למרות שהפסקת עישון במהלך ההיריון מלווה בסיכון מוגבר להפרעות יתר לחץ דם של היריון, צעד זה גם מלווה בסיכון […]

  • בחולים עם היסטוריה של עישון סיכון מוגבר לתמותה עקב COVID-19 (מתוך Int J Epidemiol)

    בחולים עם היסטוריה של עישון סיכון מוגבר לתמותה עקב COVID-19 (מתוך Int J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים מהולנד על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב חולים עם היסטוריה של עישון ייתכן סיכון גבוה יותר לתמותה עקב COVID-19. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הנתונים אודות עישון כגורם סיכון לתמותה עקב COVID-19 אינם חד-משמעיים, כאשר מחקרים שונים הצביעו על סיכון מופחת או מוגבר […]

  • אושר לקריאה שנייה ושלישית: תמונות הממחישות את נזקי העישון יודפסו על חפיסות סיגריות ומוצרי עישון

    אושר לקריאה שנייה ושלישית: תמונות הממחישות את נזקי העישון יודפסו על חפיסות סיגריות ומוצרי עישון

    ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ אושר שקלים לתקן את חוק איסור פרסומות והגבלת שיווק מוצרי טבק, כך שיצרני מוצרי העישון יחויבו להציג על כל אריזות סיגריות ומוצרי עישון, תמונה הממחישה את נזקי העישון. לפי ההצעה שאושרה, שר הבריאות, באישור ועדת הכלכלה, יקבע בתקנות הוראות ליישום החוק (דוברות הכנסת)

  • האם מדבקות ניקוטין וסיגריות אלקטרוניות בטוחות לשימוש בהריון? (Addiction)

    האם מדבקות ניקוטין וסיגריות אלקטרוניות בטוחות לשימוש בהריון? (Addiction)

    במאמר שפורסם בכתב העת Addiction מדווחים החוקרים על השפעת השימוש במוצרי ניקוטין, כולל סיגריות אלקטרוניות ומדבקות ניקוטין, כחלק מהטיפול להפסקת עישון בקרב נשים הרות. מהמחקר עולה כי השימוש במוצרים אלו בטוח יחסית, זאת כיוון שלא נמצאו השפעות שליליות על תוצאות ההיריון או על בריאות העובר. ברקע למחקר החוקרים מציינים את העובדה שעישון במהלך ההיריון ידוע […]

  • הרגלי עישון עשויים להשפיע על שיעורי הישרדות חולים עם מלנומה (JAMA Netw Open)

    הרגלי עישון עשויים להשפיע על שיעורי הישרדות חולים עם מלנומה (JAMA Netw Open)

    בקרב חולים עם מלנומה הנוהגים לעשן תועד סיכון מוגבר לתמותה על-רקע המחלה הממארת, כאשר הסיכון היה גבוה עוד יותר באלו שעישנו קופסא ביום ומעלה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במחקרים קודמים ובמשך עשורים, לא הייתה עדות לכך שעישון מעלה את הסיכון להתפתחות מלנומה. זאת בניגוד […]

  • מינון גבוה של אופיואידים במהלך הנשמה מלווה בסיכון מוגבר לשימוש באופיואידים לאחר השחרור מבית החולים (Crit Care Med)

    מינון גבוה של אופיואידים במהלך הנשמה מלווה בסיכון מוגבר לשימוש באופיואידים לאחר השחרור מבית החולים (Crit Care Med)

    מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-Society of Critical Care Medicine עולה כי עליה במינוני אופיואידים במהלך הנשמה מלאכותית במהלך שהות ביחידת טיפול נמרץ מלווה בעליה בסיכון לשימוש באופיואידים לאחר השחרור מבית החולים. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל 6,746 חולים ששרדו אשפוז ביחידות טיפול נמרץ בשל כשל נשימתי חד, אשר חוברו למכונת הנשמה למשך לפחות […]

  • התרת שימוש בקנאביס בחוק לא השפיעה על היקף מרשמים לאופיואידים או תמותה (JAMA Health Forum)

    התרת שימוש בקנאביס בחוק לא השפיעה על היקף מרשמים לאופיואידים או תמותה (JAMA Health Forum)

    חקיקה המתירה בחוק שימוש בקנאביס למטרות רפואיות או הנאה אינה מלווה בירידה בהיקף מרשמים לטיפול באופיואידים או שיעורי תמותה עקב מינון יתר של אופיואידים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Health Forum. עם זאת, החוקרים מצאו כי חוקים אודות שימוש בקנאביס עשויים להיות מלווים בירידה במקרי תמותה  עקב אופיואידים אסתטיים. החוקרים בחנו […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה