משפחה

אירועים מוחיים שקטים נפוצים בחולים לאחר ניתוח לא-לבבי (The Lancet)

מתוצאות מחקר NeuroVISION שפורסמו בכתב העת The Lancet עולה כי אבחנה של אירוע מוחי סמוי סביב ניתוח לא-לבבי די נפוצה ומזוהה באחד מכל 14 חולים בגילאי 65 שנים ומעלה לאחר ההתערבות, כאשר ממצא זה מלווה בסיכון מוגבר לירידה קוגניטיבית שנה אחת לאחר הניתוח.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין אבחנה של אירוע מוחי סמוי סביב ניתוח, אשר הוגדר כזיהוי אוטם מוחי חד בבדיקת MRI לאחר ניתוח לא-לבבי בחולה ללא תסמינים קליניים של אירוע מוחי, ובין ירידה קוגניטיבית שנה לאחר הניתוח.

מחקר NeuroVISION היה מחקר עוקבה תצפיתי, שנערך ב-12 מרכזים בתשע מדינות וכלל הערכה של חולים בגילאי 65 שנים ומעלה, אשר השלימו ניתוח לא-לבבי אלקטיבי והשלימו בדיקת MRI לאחר הניתוח. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין אירוע מוחי סמוי ובין התוצא העיקרי שכלל ליקוי קוגניטיבי, אשר הוגדר בנוכחות ירידה של לפחות שתי נקודות במדד Montreal Cognitive Assessment מתחילת המחקר עד לאחר שנה אחת.

בתקופה שבין 24 במרץ, 2014, ועד 21 ביולי, 2017, גויסו למחקר 1,114 משתתפים, מהם 78 אובחנו עם אירוע מוחי סמוי סביב הניתוח (7% מהחולים). בקרב חולים שהשלימו את המעקב לאחר שנה אחת, הידרדרות קוגניטיבית שנה לאחר הניתוח תועדה ב-29 חולים (42%) מבין 69 משתתפים עם אירוע מוחי סמוי סביב הניתוח וב-274 משתתפים (29%) מבין 932 משתתפים ללא אירוע מוחי סמוי (יחס סיכויים מתוקן של 1.98, עליה אבסולוטית בסיכון של 13%, p=0.0055).

אירוע מוחי סמוי נקשר גם עם סיכון מוגבר לדליריום סביב הניתוח (יחס סיכון של 2.24, עליה אבסולוטית בסיכון של 6%, p=0.030) והתקף איסכמי חולף או אירוע מוחי סמוי לאחר שנה אחת של מעקב (יחס סיכון של 4.13, עליה אבסולוטית בסיכון של 3%, p=0.019).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בכדי לקבוע גישות למניעה וטיפול במקרים של אירוע מוחי שקט סביב ניתוחים לא-לבביים.

The Lancet 2019

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה